How minimalism and eco-consciousness shape the luxury fashion consumption

Thesis title: How minimalism and eco-consciousness shape the luxury fashion consumption
Author: Kuznetsova, Kristina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Escobar Rios, Andrea
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
This thesis explores how minimalist luxury consumers in the Czech Republic adopt eco-conscious values and how these values shape their motivations, behaviours, and interactions with fashion brands. Drawing on qualitative interviews and the typology of minimalist consumers developed by Pangarkar et al. (2021), the study examines three consumer types: anti-consumption, voluntary simplicity, and inconspicuous minimalists, and their varying levels of sustainability engagement. Grounded in theories of minimalism, sustainable consumption, and conspicuous consumption, the findings reveal that sustainability can be both intentional and incidental and different in the degree of adoption. The thesis provides strategic implications for tailoring sustainability communication in the luxury fashion sector.
Keywords: Luxury fashion; Eco-consciousness; Minimalism
Thesis title: Vliv minimalismu a ekologického povědomí na spotřebu luxusní módy
Author: Kuznetsova, Kristina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Escobar Rios, Andrea
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
Tato práce zkoumá, jak minimalističtí spotřebitelé luxusního zboží v České republice přijímají ekologicky uvědomělé hodnoty a jak tyto hodnoty formují jejich motivace, chování a interakce s módními značkami. Na základě kvalitativních rozhovorů a typologie minimalistických spotřebitelů vyvinuté Pangarkarem et al. (2021) studie zkoumá tři typy spotřebitelů: antikonzumní (anti-consumption minimalists), dobrovolně skromní (voluntary simplicity minialists) a nenápadné minimalisty (inconspicuous minimalists) a jejich různé úrovně zapojení do udržitelnosti. Na základě teorií minimalismu, udržitelné spotřeby a okázalé spotřeby výsledky ukazují, že udržitelnost může být jak záměrná, tak náhodná. Práce poskytuje strategické implikace pro přizpůsobení komunikace o udržitelnosti v sektoru luxusní módy.
Keywords: Luxusní móda; Udržitelnost; Minimalismus

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 9. 2024
Date of submission: 27. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: