Thesis title: |
Profesní odolnost zdravotních sester v kontextu kultury učení a hodnotové orientace |
Author: |
Konvalinová, Klára |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Hiršová, Miloslava |
Opponents: |
Kandilaki, Daniela |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Cílem bylo zjistit pociťovanou úroveň profesní odolnosti, kultury učení a zastávané hodnotové orientace zdravotních sester na ambulancích a lůžkových odděleních v rámci jedné nemocnice. Následně byl analyzován vztah mezi těmito třemi proměnnými, kdy kultura učení byla zvolena za nezávislou proměnnou, profesní odolnost za závislou pro-měnnou a jednotlivé vyšší hodnotové kategorie byly moderátory tohoto vztahu. Data byla sesbírána prostřednictvím tří validovaných dotazníků s uzavřenými otázkami. Vyhodnocení dat proběhlo mimo jiné pomocí lineární regrese a moderovaného regresního modelu. Výsledky ukazují, že kultura učení pozitivně ovlivňuje profesní odolnost zdravotních sester na zkoumaných typech pracovišť. Dále hodnotová preference překročení sebe sama pozitivně moderuje vztah mezi KU a PO u sester na lůžkových odděleních. Hodnotová preference posílení ega negativně moderuje vztah mezi KU a PO u zdravotních sester z ambulancí. |
Keywords: |
kultura učení; Profesní odolnost; posílení sebe sama; otevřenost změně; konzervace; dotazník PVQ; DLOQ; hodnotové orientace jedince; překročení sebe sama |
Thesis title: |
Professional resilience of nurses in the context of learning culture and value orientation |
Author: |
Konvalinová, Klára |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Hiršová, Miloslava |
Opponents: |
Kandilaki, Daniela |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The aim was to determine the perceived level of professional resilience, learning culture, and value orientation of nurses working in outpatient department and inpatient wards within a single hospital. Subsequently, the relationship between these three variables was analyzed, with the learning culture selected as the independent variable, professional resilience as the dependent variable, and the value orientation serving as moderators of this relationship. Data were collected using three validated questionnaires with closed-ended questions. The data were evaluated, among other methods, using linear regression and a moderated regression model. The results show that the learning culture positively influences the professional resilience of nurses in the examined types of workplaces. Furthermore, the value orientation of self-transcendence positively moderates the relationship between learning culture and professional resilience among nurses in inpatient wards. In contrast, the value orientation of self-enhancement negatively moderates the relationship between learning culture and professional resilience among nurses from outpatient department. |
Keywords: |
Learning culture; value orientation of the individual; self transcendence; self enhancement; openness to change; DLOQ; conservation; Professional resilience; questionnaire PVQ |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Management |
Department: |
Department of Social Sciences |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
20. 9. 2024 |
Date of submission: |
27. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.