Thesis title: |
The Role of the British Royal Family's Digital Diplomacy |
Author: |
Miková, Linda |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Peterková, Jana |
Opponents: |
Trávníčková, Zuzana |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
This thesis explores how the British Royal Family uses social media as a tool of digital diplomacy to project soft power in the 21st century. Focusing on official Instagram and X (Twitter) accounts in 2024, it explores the communication strategies of King Charles III and Queen Camilla with those of the Prince and Princess of Wales. Through content and discourse analysis, the research identifies key themes, rhetorical strategies, and patterns of engagement, guided by Nye’s concept of soft power and Cull’s framework of public diplomacy. The findings reveal that while the King and Queen emphasize tradition, ceremonial function, and institutional continuity, the Prince and Princess adopt a more personal, emotionally resonant tone that fosters stronger public engagement and relatability. The analysis also shows that the Royal Family subtly promotes political values and cultural identity, acting as a symbolic, apolitical representative of the UK on the global stage. Despite lacking formal policy power, their digital presence contributes to the UK's international image and legitimacy. This thesis concludes that soft power in the digital era increasingly depends on narrative construction, emotional appeal, and personal credibility, rather than institutional authority. The study contributes to emerging research on symbolic actors in digital diplomacy and the evolving nature of public engagement in soft power projection. |
Keywords: |
digital diplomacy; soft power; public diplomacy; British Royal Family |
Thesis title: |
Role Digitální Diplomacie Britské Královské Rodiny |
Author: |
Miková, Linda |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Peterková, Jana |
Opponents: |
Trávníčková, Zuzana |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
Tato práce se zabývá tím, jak Britská královská rodina využívá sociální média jako nástroj digitální diplomacie k prezentaci měkké moci v 21. století. Zaměřuje se na oficiální účty na Instagramu a X (Twitteru) v roce 2024 a zkoumá komunikační strategie krále Karla III. a královny Camilly s komunikačními strategiemi prince a princezny z Walesu. Prostřednictvím obsahové a diskurzní analýzy výzkum identifikuje klíčová témata, rétorické strategie a vzorce zapojení, přičemž se řídí Nyeovým konceptem měkké moci a Cullovým rámcem veřejné diplomacie. Zjištění ukazují, že zatímco král a královna kladou důraz na tradici, ceremoniální funkci a institucionální kontinuitu, princ a princezna používají osobnější, emocionálně rezonující tón, který podporuje silnější zapojení veřejnosti a vztahovost. Analýza rovněž ukazuje, že královská rodina nenápadně prosazuje politické hodnoty a kulturní identitu a působí jako symbolický, apolitický reprezentant Spojeného království na globální scéně. Přestože jim chybí formální politická moc, jejich digitální přítomnost přispívá k mezinárodnímu obrazu a legitimitě Spojeného království. Tato práce dochází k závěru, že měkká moc v digitální éře stále více závisí na narativní konstrukci, emocionálním apelu a osobní důvěryhodnosti, nikoli na institucionální autoritě. Studie přispívá k nově vznikajícímu výzkumu symbolických aktérů v digitální diplomacii a vyvíjející se povaze zapojení veřejnosti do projekce měkké moci. |
Keywords: |
Britská královská rodina; veřejná diplomacie; soft power; digitální diplomacie |
Information about study
Study programme: |
International and Diplomatic Studies |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of International Relations |
Department: |
Department of International and Diplomatic Studies |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
28. 6. 2024 |
Date of submission: |
27. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.