Intercultural communication strategy in the Czech-Italian business environment

Thesis title: Mezikulturní komunikační strategie v česko-italském obchodním prostředí
Author: Toniolo, Martin-Alexej
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá mezikulturní komunikační strategií v česko-italském obchodním prostředí. Cílem práce je identifikovat kulturní rozdíly mezi Českou republikou a Itálií, které mohou ovlivňovat efektivitu obchodní komunikace, a navrhnout doporučení pro její zlepšení. V teoretické části jsou představeny klíčové modely mezikulturní komunikace, které slouží jako rámec pro analýzu. Výzkumná část kombinuje kvantitativní data získaná pomocí dotazníku VSM 2013 a kvalitativní výpovědi respondentů s osobní zkušeností s prací nebo životem v druhé kultuře. Výsledky ukazují zásadní rozdíly ve vnímání času, míře formálnosti, přístupu k autoritám i stylu komunikace. Na základě těchto zjištění jsou formulována praktická doporučení pro zefektivnění obchodní spolupráce mezi českými a italskými partnery.
Keywords: komunikační strategie; obchodní kultura; Česká republika; Itálie; Hofstede; kulturní dimenze; mezikulturní komunikace
Thesis title: Intercultural communication strategy in the Czech-Italian business environment
Author: Toniolo, Martin-Alexej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
This master’s thesis focuses on intercultural communication strategies within the Czech–Italian business environment. The aim is to identify key cultural differences between the Czech Republic and Italy that affect business communication and to propose recommendations for its improvement. The theoretical section presents major models of intercultural communication that provide the framework for the analysis. The research combines quantitative data from the VSM 2013 questionnaire with qualitative input from respondents with personal experience of living or working in the other culture. The findings reveal significant contrasts in time perception, communication formality, attitudes towards authority, and interpersonal interaction styles. Based on these results, the thesis formulates practical recommendations to enhance cooperation between Czech and Italian business partners.
Keywords: intercultural communication; business culture; Hofstede; Czech Republic; Italy; cultural dimensions; communication strategy

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 2. 2024
Date of submission: 27. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: