Thesis title: |
Adopting generative AI tools: A case study on the preparedness of employees and possible implementation barriers in MNCs |
Author: |
Přecechtěl, Filip |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Křečková Kroupová, Zuzana |
Opponents: |
Kloudová Jiřičková, Václava |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
The advent of generative AI tools like ChatGPT has sparked a significant surge in AI interest and investment, pressuring MNCs to integrate these technologies and upskill their workforce. This study investigates the primary barriers MNCs face in adopting generative AI and assesses the AI literacy of their employees. Using a quantitative methodology with data from 113 knowledge workers, the research categorises and ranks AI adoption barriers by importance, removal difficulty, and optimal implementation sequence, while also evaluating current AI literacy levels. Findings indicate that employees generally possess an above-average level of AI literacy, though specific weaknesses exist in identifying AI-based applications and differentiating AI from human communication, particularly among women and older workers. Crucially, the research identifies security, data integrity, potential misuse, ethical considerations, and regulatory alignment as critical initial barriers that companies must address through strategic planning and leadership support. The study concludes with a roadmap for companies to navigate AI adoption, emphasising the removal of key barriers in a prioritised sequence and the continuous development of AI literacy to fully leverage generative AI's potential. |
Keywords: |
Generative AI; Implementation barriers; AI Literacy; AI Adoption |
Thesis title: |
Zavádění generativních AI nástrojů: Případová studie připravenosti zaměstnanců a možných implementačních bariér v nadnárodních korporacích |
Author: |
Přecechtěl, Filip |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Křečková Kroupová, Zuzana |
Opponents: |
Kloudová Jiřičková, Václava |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
Nástup nástrojů generativní umělé inteligence (AI), jako je ChatGPT, vyvolal významný nárůst zájmu a investic do AI a vytvořil tlak na mezinárodní organizace, aby integrovaly tyto technologie a zdokonalily dovednosti svých zaměstnanců. Tato studie zkoumá primární překážky, kterým mezinárodní organizace čelí při zavádění generativní AI, a posuzuje úroveň AI gramotnosti jejich zaměstnanců. Pomocí kvantitativní metodologie s daty od 113 respondentů výzkum kategorizuje a řadí překážky adaptace AI podle důležitosti, obtížnosti odstranění a optimální posloupnosti implementace, a zároveň vyhodnocuje současnou úroveň AI gramotnosti. Zjištění naznačují, že zaměstnanci obecně disponují nadprůměrnou úrovní AI gramotnosti, ačkoli existují specifické slabiny v identifikaci aplikací založených na AI a rozlišování mezi AI a lidskou komunikací, zejména u žen a starších pracovníků. Výzkum identifikuje bezpečnost, integritu dat, potenciální zneužití, etické úvahy a soulad s regulacemi jako kritické počáteční překážky, které musí společnosti řešit prostřednictví strategického plánování a podpory vedení. Studie uzavírá plánem pro společnosti, jak zvládnout adaptaci AI, zdůrazňujícím odstranění klíčových překážek v prioritní posloupnosti a neustálý rozvoj AI gramotnosti k plnému využití potenciálu generativní AI. |
Keywords: |
AI gramotnost; Generativní AI; Implementace AI; Překážky při implementaci AI |
Information about study
Study programme: |
Mezinárodní obchod |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of International Relations |
Department: |
Department of International Business |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
15. 1. 2024 |
Date of submission: |
27. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.