The impact of CSR on Employer Choice

Thesis title: Vliv CSR na výběr zaměstnavatele
Author: Štěpinová, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Zachová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na společenskou odpovědnost firem (CSR) a její vliv na osoby, které přemýšlejí o změně zaměstnavatele. Jejím primárním cílem je zhodnotit, jaký vliv má společenská odpovědnost a aktivity s ní spojené na uchazeče o zaměstnání. Uchazeči jsou rozděleni do tří generačních kohort, které se na trhu práce aktuálně nacházejí - generaci X, Y a Z. Sekundárním cílem je zjistit, jak uchazeči CSR vnímají, a zda se jejich vnímání liší dle příslušnosti ke generaci, ze které pochází. V teoretické části je charakterizována společenská odpovědnost firem (CSR) a její vliv na HR management. Dále je představen koncept ESG, který je se CSR úzce spojen. V neposlední řadě jsou charakterizovány generace X, Y a Z. V praktické části je proveden sekundární výzkum dat společností, které jsou aktuálně lídry v oblasti CSR/ESG. Dalším oddílem praktické části je dotazníkové šetření provedené mezi zástupci generací X, Y a Z. Ve výzkumu se podařilo prokázat, že CSR uchazeče při výběru ovlivňuje, avšak nemá větší váhu než pracovní kolektiv, dobré vedení nebo dostatečné finanční ohodnocení. Respondenti napříč všemi generacemi ale vnímají CSR veskrze pozitivně. Největší váhu uchazeči přisuzují činnostem, které souvisí se sociální oblastí CSR, přesněji s péčí o zaměstnance nebo pracovními podmínkami. Na základě vyhodnocení výsledků výzkumu jsou poskytnuta doporučení osobám, které jsou ve firmách za oblast CSR zodpovědné.
Keywords: CSR; společenská odpovědnost firem; generace Y; generace Z; ESG; výběr zaměstnavatele; generace X
Thesis title: The impact of CSR on Employer Choice
Author: Štěpinová, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Zachová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis focuses on corporate social responsibility (CSR) and its impact on people considering switching employers. Its primary aim is to assess the impact of CSR and CSR-related activities on job seekers. Candidates are divided into three generational cohorts currently in the labour market - Generation X, Y, and Z. The secondary goal is to determine how the candidates perceive CSR and whether their perceptions differ according to their generation. The theoretical part characterizes corporate social responsibility (CSR) and its impact on HR management. Furthermore, the concept of ESG, closely related to CSR, is introduced. Finally, Generations X, Y, and Z are characterised. In the practical part, secondary research is conducted on the data of companies currently leading in CSR/ESG. Another section of the practical part is a questionnaire survey conducted among representatives of Generations X, Y, and Z. The research shows that CSR influences candidates in the selection process, but it is not more important than work colleagues, good management, or sufficient financial compensation. However, respondents across all generations perceive CSR in an overall positive way. Candidates give the most weight to activities related to the social aspect of CSR, more specifically to employee care or working conditions. Based on the evaluation of the survey results, recommendations are provided to the people responsible for CSR in the companies.
Keywords: generation Y; generation X; generation Z; CSR; ESG; employer choice; corporate social responsibility

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 1. 2024
Date of submission: 27. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: