Promoting Sustainable Lifestyles through Cycling in Dutch Corporate Strategy

Thesis title: Podpora udržitelného životního stylu se zaměřením na cyklistiku v nizozemských firemních strategiích
Author: Korbová, Eliška
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce zkoumá podporu aktivní mobility v nizozemských firemních politikách. Zkoumá, v čem jsou úspěšné a v čem ne a jakým způsobem se dají znalosti aplikovat na české firemní politiky. Zkoumá také zda mají čeští zaměstnanci o podporu aktivní mobility zájem. V první části je popsané teoretické pozadí problematiky – význam cyklistiky, aktivní mobilita, faktory výběru dopravního prostředku, sociální ekonomika a atraktivita firmy na pracovním trhu. V praktické části je zkoumán vztah podpory aktivní mobility zaměstnavatelem a její využívání zaměstnancem. Jsou zkoumány podmínky a situace v českých firmách a faktory, které by chování zaměstnanců v těchto firmách dokázaly změnit. V praktické části je rovněž analyzována situace a dopravní kultura v Nizozemsku, přičemž výsledky v Nizozemsku formují otázky pro české respondenty.
Keywords: Česko; atraktivita; firemní strategie; udržitelnost; sociální ekonomika; Nizozemsko; cyklistika; aktivní mobilita
Thesis title: Promoting Sustainable Lifestyles through Cycling in Dutch Corporate Strategy
Author: Korbová, Eliška
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines the support for active mobility within corporate policies in the Netherlands. It explores the areas in which these policies are successful or lacking, and how the acquired knowledge can be applied to corporate policies in the Czech Republic. It also investigates whether Czech employees are interested in active mobility support. The theoretical part outlines the background of the issue – the importance of cycling, active mobility, factors influencing the choice of transport mode, social economy, and employer attractiveness in the labor market. The practical part focuses on the relationship between employer support for active mobility and its actual use by employees. It analyses the conditions and circumstances within Czech companies, as well as the factors that could influence employee behavior. The practical section also includes an analysis of the situation and mobility culture in the Netherlands, where the findings serve as a basis for formulating questions for Czech respondents.
Keywords: company strategies; The Netherlands; attractivity; Czechia; cycling; sustainability; social economics; active mobility

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 9. 2022
Date of submission: 27. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: