Thesis title: |
Vývoj na trhu agentur IATA v České republice |
Author: |
Jirků, Michaela |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Chaloupková, Kateřina |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato diplomová práce se zabývá trhem letecké dopravy a prodejců letenek, a to konkrétně těch akreditovaných přes agenturu IATA. Pro porozumění vývoje a nových trendů bylo třeba vysvětlit trh prodejců letenek a poukázat na důležité události v průběhu let, které vývoj prodeje a také tak i současné trendy ve vývoji ovlivnily. Cílem této diplomové práce je pochopení trhu a konkurence v oblasti prodeje letenek v České republice. Na základě výsledků z polostrukturovaných hloubkových rozhovorů odpovědět na stanovenou hypotézu: V posledních 5 letech dochází ve světě k odlivu prodejů od tradičních IATA akreditovaných prodejců na úkor nárůstů přímých prodejů leteckých společností přes vlastní webové stránky. Výsledky hloubkových rozhovorů prokazují, zda je tento trend značný i u českých společností a jak české prodejce ovlivňuje. Práce čtenáře provází od historie letecké dopravy přes vznik IATA agentury až k současnosti. Uvádí do souvislosti význam, velikost a vývoj trhu letecké dopravy pomocí globálně sledovaných ukazatelů. Zaměřuje se na vliv podmínek akreditace v systému IATA a náročnost jejich plnění pro prodejce letenek, a to konkrétně pro cestovní kanceláře a agentury v průběhu let. Část teoretické části je věnována problematice úzké propojenosti a citlivosti odvětví (covid-19), změnám chování spotřebitele ovlivňující B2B segment (častější používání internetu a webových stránek). Pomocí trendové analýzy uvádí hlavní trendy celého odvětví, jako jsou modern retailing, implementace NDC a vliv metavyhledávačů, a díky výsledkům z rozhovorů přináší pochopení aktuálního dění na trhu letecké dopravy pro prodejce letenek v České republice. |
Keywords: |
Airline distribuce; NDC; Cestovní kancelář a agentura; Airline retailing; metavyhledávače; IATA; letenky; Airline business model; GDS |
Thesis title: |
Analysis of the Market Development of IATA-Accredited Airline Ticket Sellers in the Czech Republic |
Author: |
Jirků, Michaela |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Chaloupková, Kateřina |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This diploma thesis focuses on the airline transportation market and ticket sellers, specifically those accredited through the IATA agency. To understand market developments and emerging trends, it was necessary to explain the structure of the ticket sales market and highlight key events over the years that have influenced both the evolution of sales and current trends. The aim of this thesis is to understand the market and competition in the field of airline ticket sales in the Czech Republic. Based on the results of semi-structured in-depth interviews, the thesis addresses the hypothesis: In the past five years, there has been a global shift in sales away from traditional IATA-accredited agents in favor of increased direct sales by airlines through their own websites. The results of the interviews demonstrate whether this trend is also significant among Czech companies and how it affects Czech ticket sellers. The thesis guides the reader from the history of air transport and the establishment of the IATA agency to the present day. It puts into context the importance, size, and development of the air transport market using globally monitored indicators. It focuses on the impact of IATA accreditation requirements and the challenges associated with compliance, particularly for travel agencies and ticket sellers over time. A part of the theoretical section is dedicated to the industry's close interconnectivity and vulnerability (e.g. COVID-19), as well as to changes in consumer behavior affecting the B2B segment (such as increased use of the internet and airline websites). Through trend analysis, it presents the main trends in the industry, such as modern retailing, NDC implementation, and the influence of metasearch engines. Thanks to the findings from the interviews, the thesis provides insights into the current dynamics of the airline ticket sales market in the Czech Republic. |
Keywords: |
IATA; air tickets; OTA; GDS; Airline business model; NDC; Airline distribution; Travel Agency; Tour Operator; Airline retailing; Multi-sided platforms (MSPs) |
Information about study
Study programme: |
Cestovní ruch |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
|
Department: |
|
Information on submission and defense
Date of assignment: |
21. 9. 2022 |
Date of submission: |
28. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.