Product Packaging Design and Its Impact on Purchase Decision-Making

Thesis title: Design obalu produktu a jeho vliv na nákupní rozhodování
Author: Malý, Vojtěch
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá vlivem designu obalu produktu na vizuální pozornost, vnímanou atraktivitu, očekávanou chuť a záměr ke koupi. Cílem práce bylo ověřit, zda různé vizuální vlastnosti obalu (barva, grafické tvary, typografie) ovlivňují spotřebitelské chování a vnímání. Výzkum kombinoval eye-trackingové šetření s dotazníkovým šetřením. V rámci výzkumu bylo testováno šest hypotéz. Výsledky ukázaly, že vnímaná atraktivita obalu ovlivňuje záměr ke koupi. Vliv kongruence designu neměl významný vliv na vizuální pozornost. Design obalu dále ovlivňoval očekávanou chuť produktu. Práce přináší teoretický přínos v oblasti multisenzorického marketingu a praktická doporučení pro marketéry při navrhování obalů.
Keywords: obal; design; očekávání; vizuální pozornost; záměr ke koupi; atraktivita obalu
Thesis title: Product Packaging Design and Its Impact on Purchase Decision-Making
Author: Malý, Vojtěch
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines the influence of product packaging design on visual attention, perceived attractiveness, expected taste, and purchase intention. The aim of the study was to verify whether various visual elements of packaging (color, graphic shapes, typography) affect consumer behavior and perception. The research employed a mixed-method approach, combining eye-tracking with a questionnaire survey. Six hypotheses were tested. The results revealed that perceived attractiveness of the packaging significantly influences purchase intention. However, design congruence did not have a significant effect on visual attention. Packaging design was also found to influence the expected taste of the product. The thesis contributes to the theoretical discourse in the field of multisensory marketing and offers practical recommendations for marketers involved in packaging design.
Keywords: visual attention; packaging; packaging attractiveness; design; expectations; purchase intention

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 9. 2024
Date of submission: 29. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: