Thesis title: |
Nové spotřebitelské subkultury: analýza dynamiky spotřebitelských subkultur mezi vysokoškolskými studenty |
Author: |
Williams, Kateřina Françoise |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Šimůnková, Klára |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Cílem práce bylo zkoumat dynamiku mezi dvěma spotřebitelskými skupinami. Výzkum byl realizován pomocí kvalitativní metody focus groups, ve kterých byly analyzovány dvě kontrastní skupiny, tedy bio spotřebitelé a hédonističtí spotřebitelé. Výsledky ukazují rozdíly v chápání významu bio produktů, míře důvěry vůči ekologickým značkám a vnímání dostupnosti udržitelných možností ve městech a na venkově. Objevila se také témata jako pocit viny, potřeba odměny nebo nedůvěra vůči firmám využívajícím ekologický marketing. Přes odlišné přístupy obou skupin se však ve společné diskusi ukázalo, že sdílejí některé hodnoty, jako je finanční omezení či snaha o informovanou volbu. Práce tak nabízí vhled do hodnotového ukotvení mladé generace a reflektuje limity odpovědnosti přenášené na individuálního spotřebitele. |
Keywords: |
spotřebitelské chování; focus group; udržitelnost; nákupní rozhodování |
Thesis title: |
new consumer groups and their dynamics |
Author: |
Williams, Kateřina Françoise |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Šimůnková, Klára |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The aim of this paper was to investigate the dynamics between two consumer groups. The research was carried out using the qualitative method of focus groups, in which two contrasting groups, i.e. organic consumers and hedonistic consumers, were analysed. The results show differences in the understanding of the importance of organic products, the level of trust towards organic brands and the perception of the availability of sustainable options in urban and rural areas. Themes such as guilt, the need for rewards or distrust towards companies using organic marketing also emerged. However, despite the different approaches of the two groups, the joint discussion showed that they shared some values, such as financial constraints or the desire to make informed choices. The thesis thus offers insight into the value anchoring of the young generation and reflects on the limits of responsibility transferred to the individual consumer. |
Keywords: |
focus group; sustainability; consumer behavior; purchasing decisions |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
|
Department: |
|
Information on submission and defense
Date of assignment: |
13. 2. 2024 |
Date of submission: |
29. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.