Gastronomy online: Visual attention and attractiveness of content on Instagram

Thesis title: Gastronomie v síti: Vizuální pozornost a atraktivita obsahu na Instagramu
Author: Syrová, Ilona
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Vinš, Josef
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá řízením sociálních sítí v prostředí gastronomických podniků, konkrétně na platformě Instagram. Cílem práce bylo zjistit, zda má délka vizu-ální fixace na různé typy příspěvků vliv na záměr spotřebitele navštívit daný podnik a vnímanou atraktivitu obsahu. V rámci výzkumu byl realizován experiment eye-tracking a následné dotazníkové šetření s využitím Likertovy škály. Data byla analyzo-vána pomocí statistického softwaru Jamovi. Výsledky ukázaly, že mezi délkou fixace na příspěvky, vnímanou atraktivitou a záměrem návštěvy restaurace nebyl prokázán sta-tisticky významný vztah. Práce přináší poznatky v oblasti vizuálního marketingu a mů-že být přínosná pro marketingové strategie podniků v oblasti pohostinství.
Keywords: Instagram; Marketing restaurací; Eye-tracking; Sociální sítě; Vizuální pozornost
Thesis title: Gastronomy online: Visual attention and attractiveness of content on Instagram
Author: Syrová, Ilona
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Vinš, Josef
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with social media management in the gastronomic industry, specifically on Instagram. The aim of the thesis was to find out whether the length of visual fixation on different types of posts influences consumers' intention to visit a given establishment and their perceived attractiveness of the content. The research involved an eye-tracking experiment and a subsequent questionnaire survey using a Likert scale. The data was analyzed using Jamovi statistical software. The results showed that there was no statistically significant relationship between the length of fixation on posts, perceived attractiveness, and the intention to visit a restaurant. The thesis provides insights into the field of visual marketing and may be useful for marketing strategies in the hospitality industry.
Keywords: Instagram; Eye-tracking; Social media; Visual attention; Restaurant marketing

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2023
Date of submission: 29. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: