Appeals in advertising: visual attention and brand recall

Thesis title: Apely v reklamním sdělení: vizuální pozornost a brand recall
Author: Fraňková, Andrea
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce zkoumá vliv přítomnosti apelů: racionálního, humoru, erotiky, strachu a celebrity v reklamním sdělení na vizuální pozornost a zapamatování si značky (brand recall). Výzkum dále zkoumá, zda se účinky těchto apelů liší v závislosti na typu propagovaného produktu. Výzkum vycházel z teoretických poznatků o apelových strategiích, zpracování reklamních podnětů a tzv. upířím efektu. Experimentu se zúčastnilo 40 respondentů, kteří zhlédli 20 apelových a 20 kontrolních verzí reklamních sdělení. Výsledky ukázaly, že apelové reklamní sdělení obecně zvyšují vizuální pozornost, zejména u humoru a celebrity. Vyšší míra vybavení značky byla zaznamenána u racionálního apelu a apelů s celebritou. Účinnost apelů se částečně lišila podle typu produktu.
Keywords: Vizuální pozornost; brand recall; upíří efekt; eye-tracking; reklamní apely
Thesis title: Appeals in advertising: visual attention and brand recall
Author: Fraňková, Andrea
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis examines the influence of the presence of appeals: rational, humour, eroticism, fear and celebrity in advertising messages on visual attention and brand recall. The research also examines whether the effects of these appeals vary depending on the type of product being promoted. The research is based on theoretical knowledge about appeal strategies, processing of advertising stimuli and the so-called vampire effect. The experiment involved 40 respondents who viewed 20 appeals and 20 control versions of the advertisements. Results showed that appeal commercials generally increase visual attention, especially for humor and celebrity endorsements. Higher levels of brand recall were observed for the rational appeal and celebrity appeal ads. The effectiveness of appeals varied partly by product type.
Keywords: Advertising appeals; visual attention; brand recall; vampire effect; eye-tracking

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 4. 2022
Date of submission: 29. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: