Thesis title: |
Apely v reklamním sdělení: vizuální pozornost a brand recall |
Author: |
Fraňková, Andrea |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Bažantová, Simona |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Bakalářská práce zkoumá vliv přítomnosti apelů: racionálního, humoru, erotiky, strachu a celebrity v reklamním sdělení na vizuální pozornost a zapamatování si značky (brand recall). Výzkum dále zkoumá, zda se účinky těchto apelů liší v závislosti na typu propagovaného produktu. Výzkum vycházel z teoretických poznatků o apelových strategiích, zpracování reklamních podnětů a tzv. upířím efektu. Experimentu se zúčastnilo 40 respondentů, kteří zhlédli 20 apelových a 20 kontrolních verzí reklamních sdělení. Výsledky ukázaly, že apelové reklamní sdělení obecně zvyšují vizuální pozornost, zejména u humoru a celebrity. Vyšší míra vybavení značky byla zaznamenána u racionálního apelu a apelů s celebritou. Účinnost apelů se částečně lišila podle typu produktu. |
Keywords: |
Vizuální pozornost; brand recall; upíří efekt; eye-tracking; reklamní apely |
Thesis title: |
Appeals in advertising: visual attention and brand recall |
Author: |
Fraňková, Andrea |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Bažantová, Simona |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The bachelor thesis examines the influence of the presence of appeals: rational, humour, eroticism, fear and celebrity in advertising messages on visual attention and brand recall. The research also examines whether the effects of these appeals vary depending on the type of product being promoted. The research is based on theoretical knowledge about appeal strategies, processing of advertising stimuli and the so-called vampire effect. The experiment involved 40 respondents who viewed 20 appeals and 20 control versions of the advertisements. Results showed that appeal commercials generally increase visual attention, especially for humor and celebrity endorsements. Higher levels of brand recall were observed for the rational appeal and celebrity appeal ads. The effectiveness of appeals varied partly by product type. |
Keywords: |
Advertising appeals; visual attention; brand recall; vampire effect; eye-tracking |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
|
Department: |
|
Information on submission and defense
Date of assignment: |
15. 4. 2022 |
Date of submission: |
29. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.