Semiotic and Cultural Sabotage as a Form of Anti-Consumerism

Thesis title: Sémiotické a kulturní sabotáže jako forma antikonzumního jednání
Author: Hubařová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním tématem této práce je využívání culture jammingu (kulturních sabotáží) v oblasti antikonzumní rétoriky skupiny Adbusters Media Foundation. Cílem, který práce sleduje, je zjistit, jakým způsobem skupina Adbusters Media Foundation vyu-žívá kulturních sabotáží v rámci boje proti konzumerismu a ukázat, zda podle myš-lenek antikonzumerismu, které skupina propaguje, také ona sama (a její členové) funguje. K dosažení první části cíle je využito sémiotické analýzy dle Rolanda Barthe-se. Provedena je analýza 5 komunikátů skupiny Adbusters Media Foundation na úrovni denotace, konotace a mýtu. Druhá část cíle je naplněna srovnáním myšlenek prezentovaných skupinou Adbusters Media Foundation s působením této skupiny. Zjištěním práce je, že sdělení skupiny jsou velmi promyšlená a s mnoha skrytými významy. Zároveň však také bylo zjištěno, že se skupina dle toho, co hlásá, sama bez-výhradně nechová.
Keywords: antikonzumerismus; sémiotická analýza; kulturní sabotáže; Adbusters Media Foundation
Thesis title: Semiotic and Cultural Sabotage as a Form of Anti-Consumerism
Author: Hubařová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
The main topic of this thesis is the use of culture jamming in the anti-consumerist rhetoric of the Adbusters Media Foundation. The aim of the thesis is to examine how the group Adbusters Media Foundation uses culture jamming in its fight against consumerism and to show whether the ideas of anti-consumerism promoted by the group are also acted upon by the group (and its members). To achieve the first part of the objective, a semiotic analysis according to Roland Barthes is used. An analysis of 5 communications by the Adbusters Media Foundation group is carried out at the level of denotation, connotation and myth. The second part of the objective is fulfilled by comparing the ideas presented by the Adbusters Media Foundation group with the actions of this group. The findings of the thesis suggest that the group's messages are very sophisticated and with many hidden meanings. At the same time, however, it was also found that the group itself does not behave unreservedly according to what it preaches.
Keywords: cultural sabotage; anti-consumerism; Adbusters Media Foundation; semiotic analysis

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 3. 2022
Date of submission: 29. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: