Thesis title: |
Vliv vizuálních témat na vizuální pozornost uživatelů sociální sítě Instagram |
Author: |
Trávníčková, Barbora |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Novák, Michal |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem vizuálních témat na vizuální pozornost uživatelů sociální sítě Instagram. Cílem práce bylo ověřit, jak různé typy vizuálních podnětů ovlivňují délku vizuální fixace a zda existuje vztah mezi vizuální pozorností a subjektivním hodnocením atraktivity. Výzkum vycházel z teoretického rámce FCB matice a proběhl formou laboratorního eye-trackingového experimentu doplněného subjektivním hodnocením atraktivity. Výsledky ukázaly, že vizuální témata ovlivňují míru pozornosti, přičemž „zákazník“ přitahuje největší fixaci. Nebyl však potvrzen statisticky významný vztah mezi objektivní pozorností a subjektivním hodnocením atraktivity. Práce tak přispívá k hlubšímu porozumění vizuální komunikaci značek na sociálních sítích. |
Keywords: |
Vizuální pozornost; Eye-tracking; Subjektivní hodnocení atraktivity; Instagram; FCB matice; Vizuální témata |
Thesis title: |
The impact of visual themes on the visual attention of Instagram users |
Author: |
Trávníčková, Barbora |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Novák, Michal |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This bachelor thesis examines the influence of visual themes on the visual attention of Instagram social network users. The aim of the thesis was to test how different types of visual stimuli affect the duration of visual fixation and whether there is a relationship between visual attention and subjective ratings of attractiveness. The research was based on the theoretical framework of the FCB matrix and took the form of a laboratory eye-tracking experiment supplemented by subjective attractiveness ratings. The results showed that visual themes influence the level of attention, with ‘customer’ attracting the greatest fixation. However, a statistically significant relationship between objective attention and subjective attractiveness ratings was not confirmed. Thus, this paper contributes to a deeper understanding of visual brand communication on social media. |
Keywords: |
FCB matrix; Visual attention; Instagram; Visual Topics; Subjective attractiveness ratings |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Management |
Department: |
Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
19. 9. 2023 |
Date of submission: |
30. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.