Visual Attention of Consumers: The Influence of the Visual Attractiveness of Packaging Elements on Product Selection

Thesis title: Vizuální pozornost spotřebitele: vliv vizuální přitažlivosti prvků na obalu produktu
Author: Šrůtová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá vizuální pozorností spotřebitele, kon krétně na ocenění na etiketách vín, na vizuální pozornost a preferenci spotřebitelů při výběru vína. Cílem práce bylo ověřit, zda vizuální vlastnosti etikety a její ocenění ovlivňují spotřebitelské rozhodnutí i v rámci informativní stránky etikety, jako je název vína, nebo druh vína. Výzkum byl kombinací eye-trackingového měření s dotazníko vým šetřením. Ve výzkumu byly testovány dvě hypotézy, které úzce souvisely s cílem práce. Výsledky ukázaly, že vizuální pozornost zamě řená na ocenění dominuje nad informační částí.
Keywords: Vizuální pozornost; Etikety vín; Bottom-up mechanismy; Eye-tracking; Ocenění
Thesis title: Visual Attention of Consumers: The Influence of the Visual Attractiveness of Packaging Elements on Product Selection
Author: Šrůtová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis examines consumer visual attention, specifically focusing on awards displayed on wine labels, and their influence on consumer attention and preference when selecting wine. The aim of the thesis was to verify whether the visual properties of the label and the presence of awards affect consumer decision-making, including the informative elements of the label such as the wine’s name or type. The research combined eye-tracking measurement with a questionnaire survey. Two hypotheses closely related to the aim of the thesis were tested within the study. The results showed that visual attention directed towards awards dominates over attention to the informational elements of the label.
Keywords: Visual attention; Wine labels; Bottom-up mechanisms; Awards; Eye-tracking

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 4. 2022
Date of submission: 30. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: