Product Placement in Film: Visual Attention and Brand Recall

Thesis title: Product placement ve filmu: vizuální pozornost a brand recall
Author: Šlehoferová, Tereza Sára
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Gunina, Daria
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá efektivitou product placementu v rámci reklamního sdělení v audiovizuálním díle, především z hlediska vizuální pozornosti a následné-ho zapamatování značky (brand recall). Cílem práce je zjistit, zda prvky product pla-cementu přitahují větší pozornost diváků a zda tato pozornost pozitivně ovlivňuje schopnost vybavit si danou značku. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy spojené s product placementem, vizuální pozorností a brand recallem. Dále popisuje historický vývoj product placementu, jeho právní rámec a různé formy product pla-cementu užívané v audiovizuálních dílech. Praktická část práce staví na kvantitativ-ním výzkumu, který kombinuje eye-trackingové měření a dotazníkové šetření mezi respondenty. Výsledky ukázaly, že samotná přítomnost značky ve snímku nezaruču-je vyšší vizuální pozornost, avšak pokud je značka zaznamenána, zvyšuje se pravdě-podobnost jejího zapamatování.
Keywords: Eye-tracikg; Product placement; Brand recall; Vizuální pozornost; Umístění značky
Thesis title: Product Placement in Film: Visual Attention and Brand Recall
Author: Šlehoferová, Tereza Sára
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Gunina, Daria
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis examines the effectiveness of product placement within advertising messages in audiovisual works, primarily in terms of visual attention and subsequent brand recall. The aim of the thesis is to determine whether elements of product placement attract greater viewer attention and whether this attention positively influences the ability to recall the brand. The theoretical part of the thesis defines key concepts related to product placement, visual attention, and brand recall. It also describes the historical development of product placement, its legal framework, and various forms of product placement used in audiovisual content. The practical part of the thesis is based on quantitative research combining eye-tracking measurements and a questionnaire survey among respondents. The results showed that the mere presence of a brand in a scene does not guarantee increased visual attention; however, if the brand is noticed, the likelihood of it being remembered increases
Keywords: Brand recall; Product placement; Eye-tracking; Brand placement; Visual attention

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 4. 2022
Date of submission: 30. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: