Thesis title: |
Predikce nákupního chování klientů banky pro optimalizaci marketingových kampaní |
Author: |
Šarin, Kristijan |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Bína, Vladislav |
Opponents: |
Přibil, Jiří |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato práce zkoumá predikci nákupního chování klientů banky. Cílem práce bylo vytvořit model náhodného lesa pro optimalizaci marketingových kampaní. Model využil datové sady z různých digitálních kanálů. Data byla nejprve sloučena, očištěna a obohacena o nové atributy. Dále byl vytvořen klasifikační model náhodného lesa. Model prošel optimalizací pomocí GridSearchCV a pětinásobnou křížovou validací. Model dosáhl hodnoty ROC-AUC 0,8564 na testovací množině a celkové přesnosti 76 %. F1-skóre činilo 0,76. Model tak dokáže rozlišovat mezi zákazníky s různou pravděpodobností nákupu. Poté byla provedena segmentace klientů do čtyř skupin. Každé skupině bylo přiřazeno cílené marketingové doporučení. Výsledky práce potvrzují, že analýzu digitálních interakcí lze efektivně využít k personalizaci kampaní a zvýšení návratnosti investic. |
Keywords: |
náhodný les; predikce; strojové učení; marketingová segmentace |
Thesis title: |
Prediction of bank customers' purchasing behavior for the optimization of marketing campaigns |
Author: |
Šarin, Kristijan |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Bína, Vladislav |
Opponents: |
Přibil, Jiří |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This thesis explores the prediction of bank clients' purchasing behavior. The aim was to develop a Random Forest model to optimize marketing campaigns. The model utilized datasets from various digital channels. The data were first merged, cleaned, and enriched with new attributes. Subsequently, a Random Forest classification model was built. The model was optimized using GridSearchCV and validated through five-fold cross-validation. It achieved a ROC-AUC score of 0.8564 on the test set and an overall accuracy of 76%. The F1-score for the purchase class was 0.76. This indicates the model's ability to distinguish between customers with different purchase probabilities. Clients were then segmented into four groups, each receiving a targeted marketing recommendation. The results confirm that analyzing digital interactions can be effectively used to personalize campaigns and increase return on investment. |
Keywords: |
machine learning; prediction; marketing segmentation; random forest |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
|
Department: |
|
Information on submission and defense
Date of assignment: |
15. 10. 2021 |
Date of submission: |
30. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.