Product Placement and Its Effectiveness in Selected Music Videos

Thesis title: Product placement v hudebních videoklipech: brand recall
Author: Honová, Michaela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Votava, Libor
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu efektivnosti product place-mentu v hudebních videoklipech z hlediska zapamatování značky. Cí-lem výzkumu bylo ověřit, zda míru vybavení značky ovlivňuje záliba v hudebním žánru, propojení značky s interpretem, přítomnost příběho-vé linie a věk respondenta. Výzkum byl realizován formou kvantitativ-ního dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili respondenti po zhlédnutí videoklipů z různých žánrů. Data byla vyhodnocena pomocí kontingenčních tabulek a chí-kvadrát testu. Výsledky ukázaly, že nejvý-razněji se na zapamatování podílelo propojení značky s interpretem a mladší věk respondentů. Záliba v žánru měla vliv pouze v některých případech, přítomnost příběhu se projevila rozdílně podle žánru a situ-ace. Práce přináší praktická doporučení pro strategické využití značek v audiovizuálním obsahu.
Keywords: Product placement; Hudební videoklip; Brand recall
Thesis title: Product Placement and Its Effectiveness in Selected Music Videos
Author: Honová, Michaela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Votava, Libor
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis focuses on the effectiveness of product placement in music videos. The primary aim is to analyse how well viewers remember brands and products featured in selected clips, and to assess their visual attention. Product placement, as a modern marketing communication tool, often operates through subconscious influence and is integrated into audiovisual content without disrupting the storyline. The research was conducted using an online questionnaire following the viewing of selected music videos, and includes unaided recall, aided recall, and recognition tests. The study investigates the impact of factors such as brand familiarity, connection to the main character, and presence of narrative. The results reveal patterns in brand recall depending on brand visibility, viewer engagement, and demographic variables. The findings provide insight into the effectiveness of brand integration in music videos and offer implications for marketers and content creators.
Keywords: Product placement; Music video; Brand recall

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 9. 2021
Date of submission: 30. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: