Strategy and investment in electromobility in the context of the Czech Republic
| Thesis title: | Strategie a investice do elektromobility v podmínkách České republiky |
|---|---|
| Author: | Kruk, Marek |
| Thesis type: | Diplomová práce |
| Supervisor: | Hönig, Vladimír |
| Opponents: | Procházka, Petr |
| Thesis language: | Česky |
| Abstract: | Diplomová práce se zaměřuje na komplexní ekonomické a environmentální porovnání elektromobilů a vozidel se spalovacím motorem (ICE) s cílem identifikovat bod zlomu, od kterého se investice do elektromobilu stává výhodnější volbou pro koncového uživatele v podmínkách České republiky. Analýza je postavena na porovnání reprezentantů segmentu středních SUV v rámci desetiletého provozního horizontu. Součástí hodnocení jsou výpočty čisté současné hodnoty (NPV), doby návratnosti investice (PP), nákladových křivek a cenové elasticity, přičemž jsou zohledněny jak pořizovací, tak provozní náklady včetně nákladů na domácí nabíjení. Emisní část analýzy zahrnuje výrobní a provozní emise CO₂, kalkulované na základě aktuálního českého energetického mixu. Práce dále využívá dva scénáře reálného užívání (s odlišným ročním nájezdem a jízdním profilem) a reflektuje faktory jako klimatické podmínky nebo jízdní styl. Výsledkem práce je určení časového horizontu, od kterého elektromobil začíná představovat výhodnější volbu z hlediska nákladů i emisní zátěže, a formulace doporučení, za jakých provozních a investičních podmínek může elektromobilita představovat realistickou alternativu ke konvenčním pohonům v českém kontextu. |
| Keywords: | Elektromobilita; bod zlomu; emisní stopa |
| Thesis title: | Strategy and investment in electromobility in the context of the Czech Republic |
|---|---|
| Author: | Kruk, Marek |
| Thesis type: | Diploma thesis |
| Supervisor: | Hönig, Vladimír |
| Opponents: | Procházka, Petr |
| Thesis language: | Česky |
| Abstract: | This thesis focuses on a comprehensive economic and environmental comparison of electric vehicles (EVs) and internal combustion engine (ICE) vehicles, with the aim of identifying the break-even point at which investment in an electric vehicle becomes a more advantageous option for individual users under the conditions of the Czech Republic. The analysis is based on a comparison of representatives from the mid-size SUV segment over a ten-year operational horizon. The evaluation includes calculations of Net Present Value (NPV), Payback Period (PP), cost curves, and price elasticity, taking into account both acquisition and operating costs, including home charging infrastructure. The emissions analysis covers both manufacturing and operational CO₂ emissions, calculated using the current Czech energy mix. The thesis also incorporates two usage scenarios (with different annual mileage and driving profiles) and considers factors such as climate conditions and driving style. The outcome of the study is the identification of the time frame in which an electric vehicle becomes the more favorable option in terms of both cost and emissions, along with recommendations on the operational and investment conditions under which electromobility can represent a realistic alternative to conventional drivetrains in the Czech context. |
| Keywords: | break even point; carbon footprint ; Electromobility |
Information about study
| Study programme: | Management |
|---|---|
| Type of study programme: | Magisterský studijní program |
| Assigned degree: | Ing. |
| Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
| Faculty: | Faculty of Business Administration |
| Department: | Department of strategy |
Information on submission and defense
| Date of assignment: | 1. 11. 2024 |
|---|---|
| Date of submission: | 15. 7. 2025 |
| Date of defense: | 12. 9. 2025 |
| Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/91612/podrobnosti |