Crowdfunding as an innovative tool for business financing

Thesis title: Crowdfunding jako inovativní nástroj financování podnikání
Author: Mladošová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Brabenec, Tomáš
Opponents: Jablonský, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřená na analýzu úspěšnosti alternativního financování podnikaní – crowdfundingu. Cílem práce je identifikovat a analyzovat faktory, které ovlivňují úspěšnost crowdfundingových projektů. Výzkum byl proveden na analýze náhodně vybraných 600 projektů z české platformy HitHit. Práce je rozdělena do tří hlavních kapitol. První kapitola diplomové práce se věnuje představení současné situace alternativního financování. Dále kapitola popisuje charakteristiku crowdfundingového financování, včetně stručné historie, definice, modelů, nejznámějších crowdfundingových platforem a regulace tohoto typu financování v EU a v České republice. Druhá kapitola vymezuje cíle závěrečné práce a popisuje metodiku použitou při výzkumu. Následující kapitola se zabývá detailním rozborem platformy HitHit, specifikaci zkoumaných faktorů a empirickou analýzou, která obsahuje deskriptivní statistiku, korelační analýzu a logistickou regresní analýzu, doplněnou o analýzu pravděpodobnosti a poměru šancí. Výsledkem analýzy bylo zjištěno, jaké faktory ovlivňují úspěšnost crowdfundingové kampaně.
Keywords: alternativní financování; crowdfunding; úspěšnost kampaně; logistická regrese; platforma HitHit
Thesis title: Crowdfunding as an innovative tool for business financing
Author: Mladošová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Brabenec, Tomáš
Opponents: Jablonský, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on analyzing the success of alternative business financing – crowdfunding. The aim of the thesis is to identify and analyze the factors that influence the success of crowdfunding projects. The research was conducted on an analysis of 600 randomly selected projects from the Czech platform HitHit. The thesis is divided into three main chapters. The first chapter of the thesis is devoted to presenting the current situation of alternative financing. The chapter then describes the characteristics of crowdfunding, including a brief history, definition, models, the most well-known crowdfunding platforms, and the regulation of this type of financing in the EU and the Czech Republic. The second chapter defines the objectives of the thesis and describes the methodology used in the research. The following chapter deals with a detailed analysis of the HitHit platform, the specification of the factors studied, and an empirical analysis that includes descriptive statistics, correlation analysis, and logistic regression analysis, supplemented by probability and odds ratio analysis. The analysis revealed the factors that influence the success of a crowdfunding campaign.
Keywords: alternative financing; campaign success; logistic regression; HitHit platform; crowdfunding

Information about study

Study programme: Finance a oceňování podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Corporate Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 10. 2024
Date of submission: 11. 8. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: