Implementation of Electric and Alternative Powertrains in Truck Transport
| Thesis title: | Zavádění elektrických a alternativních pohonů v kamionové dopravě |
|---|---|
| Author: | Kozel, Filip |
| Thesis type: | Diplomová práce |
| Supervisor: | Jablonský, Petr |
| Opponents: | Nguyen, Truong Anh |
| Thesis language: | Česky |
| Abstract: | Diplomová práce se zabývá zaváděním elektrických a alternativních pohonů v kamionové dopravě. Analyzuje technickou, ekonomickou a legislativní proveditelnost přechodu od konvenčních dieselových vozidel k ekologičtějším technologiím, jako jsou elektromobilita, vodík, LNG nebo HVO. Pozornost je věnována zejména emisní politice EU, systému ETS II, směrnici AFIR a souvisejícím dotacím. Práce se věnuje zásadním typům alternativních technologií elektromobilitě, vodíku, LNG, a obnovitelným palivům, jako je HVO a zkoumá jejich potenciál v oblasti dálkové nákladní přepravy. Součástí práce je případová studie společnosti VCHD Cargo a.s., která na reálné trase porovnává nákladovost elektrického a dieselového tahače. Závěr práce ukazuje, že ačkoli jsou nové technologie zatím ekonomicky náročnější, představují při vhodném nastavení provozu a podpory potenciální konkurenční výhodu. |
| Keywords: | LNG; Vodík; Alternativní pohony; TCO; elektromobilita; HVO; emisní normy; ETS II; AFIR; Green Deal; Elektrická nákladní doprava; silniční doprava |
| Thesis title: | Implementation of Electric and Alternative Powertrains in Truck Transport |
|---|---|
| Author: | Kozel, Filip |
| Thesis type: | Diploma thesis |
| Supervisor: | Jablonský, Petr |
| Opponents: | Nguyen, Truong Anh |
| Thesis language: | Česky |
| Abstract: | The thesis focuses on the implementation of electric and alternative powertrains in truck transport. It analyses the technical, economic, and legislative feasibility of transitioning from conventional diesel vehicles to more environmentally friendly technologies, such as electromobility, hydrogen, LNG, or HVO. Particular attention is paid to the EU’s emission policy, the ETS II system, the AFIR directive, and related subsidies. The thesis examines key types of alternative technologies – electromobility, hydrogen, LNG, and renewable fuels such as HVO – and assesses their potential in the field of long-haul freight transport. A case study of VCHD Cargo a.s. compares the operating costs of an electric and a diesel tractor unit on a real transport route. The conclusion shows that although new technologies are currently more economically demanding, they may represent a potential competitive advantage with appropriate operational settings and support measures. |
| Keywords: | HVO; LNG; hydrogen; TCO; alternative powertrains; ETS II; AFIR; Green Deal; Electric freight transport; electromobility; mission standards; road transport |
Information about study
| Study programme: | Účetnictví a finanční řízení podniku |
|---|---|
| Type of study programme: | Magisterský studijní program |
| Assigned degree: | Ing. |
| Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
| Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
| Department: | Department of Corporate Finance |
Information on submission and defense
| Date of assignment: | 31. 1. 2025 |
|---|---|
| Date of submission: | 18. 8. 2025 |
| Date of defense: | 10. 9. 2025 |
| Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/91329/podrobnosti |