Práce si klade za cíl poskytnout ucelený pohled na problematiku využití SMS zejména v oblasti internetu. Vysvětluje základní pojmy jako jsou e-commerce, SMS, Premium SMS, Mikroplatební SMS, MT Billing a další. Značná část je věnována obchodní stránce využití SMS v oblasti zpoplatnění internetových služeb a obsahů. Zmíněny jsou i některé technické aspekty zavádění SMS Mikroplateb na internetu. Nastíněny jsou rovněž kategorie možného využití SMS Mikroplateb na internetu. Po vymezení základního rámce SMS služeb využitelných pro internetové zpoplatnění se práce dále věnuje důvodům vzniku a uplatnění SMS Mikroplateb v prostředí internetové reality, projektu SMSden.com a jeho konkrétním přínosům v oblasti internetového zpoplatnění obsahů a služeb. V části zaměřené na praktickou stránku zavádění služby SMSden.com je popsán postup zavádění na konkrétním příkladu zpoplatnění článků internetového časopisu. Následuje část věnovaná statistikám využití SMS Mikroplateb na českém internetu, získaným ze systému SMSden.com a jejich zhodnocení. V závěru jsou uvedeny možné směry budoucího vývoje v oblasti SMS zpoplatnění a využití služeb založených na Premium SMS, zhodnoceny přínosy, ale také možné nevýhody postupného zavádění SMS zpoplatnění a SMS služeb zpoplatnění umožňujících.