Podnikání v neziskovém sektoru - projekt vzdělávacího zařízení

Název práce: Podnikání v neziskovém sektoru - projekt vzdělávacího zařízení
Autor(ka) práce: Cajchanová, Oľga
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Filipová, Alena
Oponenti práce: Zeman, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Organizace založená za účelem poskytování vzdělávání podle příslušných právních předpisů není typickým podnikatelským subjektem. Ovšem i když takováto organizace není primárně zaměřena na vytváření zisku, v rámci svého fungování v prostředí tržní ekonomiky má v zásadě shodné potřeby jako běžný podnikatelský subjekt. Při svém vzniku potřebuje nastavit vnitřní systém ekonomického řízení vycházející ze zvolené strategie a připraveného "podnikatelského" plánu, zvolit efektivní marketingovou strategii pro získání klientů a udržení se v konkurenčním prostředí. K tomu všemu potřebuje poznat a naplnit legislativní požadavky vztahující se jednak na příslušnou oblast vzdělání a pak i na samotnou organizaci, která vzdělávání poskytuje. Soukromá škola, jenž nese formu školské právnické osoby, se nachází v situaci, kdy podle zákona v rámci své doplňkové činnosti může vyvíjet podnikatelské aktivity, ovšem tyto aktivity nemohou žádným způsobem omezit hlavní, tj. vzdělávací činnost školy. Samotné vzdělávání je v naší společnosti považováno spíše za veřejnou službu, která je nebo by měla být poskytována více méně bezplatně, zejména co se týče základního vzdělávání. Obce totiž mají povinnost zajistit plnění povinné školní docházky pro všechny děti bydlící na jejich území a veřejné školy mají povinnost poskytovat základní vzdělávání bezúplatně. Financování veřejných škol je pokryto zejména z krajských rozpočtů, soukromé školy mají nárok na neinvestiční dotaci odvíjející se od počtu žáků ve škole. Podmínky pro jednotlivé subjekty na trhu s předškolním a základním vzděláním jsou tedy zjevně různorodé, ovlivňují jak konkurenční prostředí, tak i efektivitu školského systému.
Klíčová slova: podnikání v oblasti vzdělávání; nezisková organizace; projekt vzdělávacího zařízení
Název práce: Entrepreneurship in the nonprofit sector - a project of educational organization
Autor(ka) práce: Cajchanová, Oľga
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Filipová, Alena
Oponenti práce: Zeman, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The organization, founded to provide education in accordance with relevant legislation,is not a typical business organization. Even if such an organization is not primarily focused on making a profit it has basically the same needs as a regular business entity. The organization needs to set its internal system of economic management based on the chosen strategy and real "business" plan, choose an effective marketing strategy to gain clients and to be competitive in a market economy environment. Moreover, we need to know and meet legislative requirements relating both to the relevant area of education and then on the very organization that provides education. Private School, which bears the form of a school legal entity, in a situation where by law to their complementary activities can develop entrepreneurial activities, but these activities can in no way limit the principal, ie the educational activities of the school. In our society the education is regarded as a public service that is or should be given for free, especially basic education. Indeed Municipalities have an obligation to ensure compulsory education for all children residing within their territories and public schools have an obligation to provide basic education free of charge. Finances of public schools are covered by regional budgets in particular, private schools are eligible for non-investment grants linked to the number of pupils in school. Conditions for the individual operating in the area of preschool and primary education, are manifestly diverse, affecting both the competitive environment, and efficiency of the education system.
Klíčová slova: educational organization; entrepreneurship ; nonprofit sector

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra obchodního podnikání a komerčních komunikací

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 6. 12. 2009
Datum podání práce: 1. 6. 2010
Datum obhajoby: 17. 6. 2011
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/23440/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: