Kulturní specifika managementu multinacionálních firem

Název práce: Cultural Specifics of Management in Multinational Companies
Autor(ka) práce: Křečková Kroupová, Zuzana
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Pražská, Lenka
Oponenti práce: Zadražilová, Dana; Lehmannová, Zuzana; Dobeš, Richard
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Nowadays the world is becoming increasingly economically connected, and cultural diversity of employees is gaining importance as a crucial competitive advantage. Cross-cultural communication ability is becoming a key management skill in multinational firms and is equally important for other employees who are exposed to other cultures in the workplace. This work mainly focuses on cultural specifics of management in multinational firms. The goal of this thesis is to discover how different national cultures influence management of people, particularly work relationships, management tools and organization structures. The author discovers this through cultural dimensions that she updates for the Czech Republic and Slovakia for her work using methodology of Fons Trompenaars. The author tests three hypotheses: about the development of preferences of cultural dimensions in time, differences in preferences of cultural dimensions of Czechs and Slovaks and differences in preferences of cultural dimensions based on people's gender, age and the number of years spent abroad. The work also presents mapping of changes of attitudes in specific work and personal situations of Czechs and Slovaks over a period of time. The work additionally analyzes the influence of economic factors on work attitudes and preferences of cultural dimensions and identifies areas of potential conflicts between the cultures of Czechs and Slovaks in the workplace. It also compares results with other researches about cultural dimensions and cultural standards. The work concludes by presenting culturally specific recommendations for management of Czechs and Slovaks.
Klíčová slova: Geert Hofstede; management; national cultures; cultural dimensions; Czechs; multinational firms; Fons Trompenaars; Slovaks
Název práce: Kulturní specifika managementu multinacionálních firem
Autor(ka) práce: Křečková Kroupová, Zuzana
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Pražská, Lenka
Oponenti práce: Zadražilová, Dana; Lehmannová, Zuzana; Dobeš, Richard
Jazyk práce: English
Abstrakt:
V současné době se svět stále více ekonomicky propojuje a kulturní diverzita zaměstnanců nabývá na významu jako podstatná konkurenční výhoda. Interkulturní komunikační kompetence se stává klíčovou kompetencí manažera v multinacionálních firmách a zároveň je důležitá i pro řadového pracovníka, který přichází do styku s jinými kulturami v pracovním prostředí. Hlavním tématem práce jsou kulturní specifika managementu multinacionálních firem. Cílem disertační práce je zjistit, jak odlišné národní kultury ovlivňují řízení lidí, zejména pracovní vztahy, manažerské nástroje a organizační struktury. To autorka zjišťuje prostřednictvím kulturních dimenzí, které v rámci této práce aktualizuje pro Českou a Slovenskou republiku dle metodologie Fonse Trompenaarse. Autorka testuje tři hypotézy: o vývoji preferencí kulturních dimenzí v čase, odlišnosti preferencí kulturních dimenzí Čechů a Slováků a odlišnosti preferencí kulturních dimenzí dle pohlaví, věku a počtu let strávených v zahraničí. Práce zároveň předkládá i mapování změny postojů v konkrétních pracovních a osobních situacích Čechů a Slováků v čase. Práce analyzuje vliv ekonomických faktorů na pracovní postoje a preference kulturních dimenzí, identifikuje oblasti potenciálních konfliktů kultur Čechů a Slováků v pracovním prostředí a také porovnává výsledky s jinými výzkumy v oblasti kulturních dimenzí a kulturních standardů. Závěrem práce navrhuje kulturně specifická doporučení řízení Čechů a Slováků.
Klíčová slova: management; Fons Trompenaars; Češi; multinacionální firmy; kulturní dimenze; národní kultury; Slováci; Geert Hofstede

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní ekonomické vztahy
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra obchodního podnikání a komerčních komunikací

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 30. 9. 2002
Datum podání práce: 9. 4. 2009
Datum obhajoby: 27. 5. 2009
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/14353/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: