Předmětem častých diskusí posledních několika desetiletí se stal pojem outsourcing, tedy využití externí firmy pro zpracování vedlejších či podpůrných firemních činností. Outsourcing může být aplikován v celém spektru činností firmy, od zajištění služeb až po zajišťování téměř celého procesu výroby. V této práci přiblížím právě tu oblast, která se týká outsourcingu služeb.
V českém jazyce dosud neexistuje žádná publikace, která by čtenáře komplexně informovala o problematice outsourcingu. Snaha vyplnit nebo alespoň zmenšit tuto mezeru, tedy vytvořit o tomto tématu ucelený text, je hlavním cílem této práce. V její úvodní části se budu soustřeďovat na vymezení pojmu outsourcingu, na jeho stručnou historii a rozdělení podle v současnosti nejčastěji vyčleňovaných činností. Dále se zaměřím na důvody, na základě kterých se společnosti rozhodují vyčleňovat svoje podnikové procesy, stejně tak jako na rizika s tím spojená. V další části práce popíšu jednotlivé fáze celého outsourcingového procesu a jejich význam pro úspěšné fungování spolupráce zadavatele a poskytovale outsourcingových služeb. Předposlední část obsahuje srovnání a názory představitelů amerických a evropských společností na předmět, efektivitu a intenzitu outsourcingových služeb.
Pro téma outsourcingu jsem se nerozhodla náhodou. Před časem jsem získala zaměstnání ve velké mezinárodní společnosti poskytující outsourcingové služby. To byl okamžik, kdy jsem se o tuto oblast začala aktivně zajímat. Zkušenosti, které jsem v tomto zaměstnání získala, se odrážejí v poslední části práce ? konkrétním příkladu fungování outsourcingového projektu z pohledu poskytovatele.
Problematika outsourcingu je velmi rozsáhlá, a proto v této práci nemohou být obsaženy všechny aspekty, které zahrnuje. Obsahuje kromě komplexního pohledu na toto téma pouze některé problémy, vybrané s přihlédnutím k jejich aktuálnosti a frekvenci výskytu. |