Systémy terciárního vzdělávání v zemích Evropské unie se zřetelem na jejich financování

Název práce: Systémy terciárního vzdělávání v zemích Evropské unie se zřetelem na jejich financování
Autor(ka) práce: Chaloupková, Šárka
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Fischer, Jakub
Oponenti práce: Finardi, Savina
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá srovnáním 27 evropských vzdělávacích systémů. Téma práce pokrývá všechny hlavní aspekty financování vzdělávacího systému vysokoškolského vzdělávání a zjišťuje vliv vzdělávací politiky na úroveň vzdělanosti daného státu. V teoretickém úvodu je představen vzdělávací systém v České republice, jeho fungování a politika financování studia. Následující část práce zachycuje klíčové prvky terciárního vzdělávání v ostatních státech Evropské unie. Zaměřuje se na hlavní politické cíle veřejného financování, různé formy mechanismů financování, finanční autonomii a kontrolu, míru do jaké vzdělávání poskytováno zdarma, soukromé příspěvky, systém grantů, stipendií, úvěrů a další finanční a sociální podpory studentů a jejich rodin. Jsou popsány jejich společné rysy a specifika jednotlivých států. Práce se věnuje rovněž odlišnému přístupu k financování terciárního vzdělávání v obdobích hospodářského růstu a recese. Poslední část práce je věnována vytvoření shluků zemí na základě zjištěných údajů a dalších ukazatelů terciárního vzdělávání a sestavení pořadí zemí Evropské unie podle úrovně vzdělanosti.
Klíčová slova: terciární vzdělávací systémy; úroveň vzdělanosti; shluková analýza; Evropská unie; mezinárodní srovnání
Název práce: Tertiary Educational Systems in the Eurepean Union
Autor(ka) práce: Chaloupková, Šárka
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Fischer, Jakub
Oponenti práce: Finardi, Savina
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis deals with the comparison of the 27 European educational systems. The topic covers all main aspects of education funding system at higher education level and defines the impact of funding policy on educational standard. The following part of the thesis aims at key issues of tertiary education in other countries of the European Union. The topic focuses on the main policy goals of public funding, different forms of funding mechanisms, financial autonomy and control, the extent to which access to educational institutions is free, private contributions, the system of grants, scholarships, loans and other financial and social support for learners and their families. It is described their common features and their specifics. The thesis deals with the different approach of funding higher education in time of economic growth and recession. The last part of this thesis is devoted to grouping of states based on the defined information and other data of tertiary education and to determining the sequence of the states of the European Union by the standard of education.
Klíčová slova: international comparisons; European Union; educational standard; cluster analysis; tertiary educational systems

Informace o studiu

Studijní program / obor: Kvantitativní metody v ekonomice/Statisticko-pojistné inženýrství
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra ekonomické statistiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 3. 6. 2013
Datum podání práce: 24. 6. 2013
Datum obhajoby: 27. 8. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/43234/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: