Dopady výstavby dálniční sítě na regionální růst pohledem ekonomické teorie
Název práce: | Dopady výstavby dálniční sítě na regionální růst pohledem ekonomické teorie |
---|---|
Autor(ka) práce: | Musil, Jiří |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Chytil, Zdeněk |
Oponenti práce: | Rod, Aleš |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Práce analyzuje ekonomické dopady existence dálniční sítě na regionální HDP. Výchozím předpokladem je hypotéza, že region s dálniční sítí bude po očištění od zkreslujících vlivů vykazovat vyšší HDP v porovnání s regionem bez dálniční sítě. Na základě poskytnutých dat za roky 1995 -- 2010 za Plzeňský a Jihočeský kraj jsem metodou Difference in Differences, která měří čistý efekt exogenní změny v reálných podmínkách, sestavil model, který pomocí umělých vysvětlujících (dummy) proměnných vyčísluje změnu v plzeňském regionálním HDP. Kontrolní skupinou je Jihočeský kraj a data jsou použita pro dvě srovnávací období před a po výstavbě dálnice D5 v Plzeňském kraji při současné neexistenci dálnice v Jihočeském kraji. Ukazuje se, že po odečtení zkreslujících vlivů má dálniční síť pozitivní efekt na regionální HDP, které je v dotčeném kraji vyšší, než ve srovnatelném kraji bez dálniční sítě. |
Klíčová slova: | dopravní infrastruktura; regionální HDP; Highway economics |
Název práce: | The economic impact of highway constructing |
---|---|
Autor(ka) práce: | Musil, Jiří |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Chytil, Zdeněk |
Oponenti práce: | Rod, Aleš |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | This paper analyzes the economic impact of the existence of the highway network at the regional GDP. The underlying assumption is the hypothesis that the highway impacted region has higher GDP compared to regions without highway network. It is assumed that we use a model which is adjusted for confounding influences. On the basis of data for the years 1995 -- 2010, using Difference in differences method, I form a model which measures the net effect of exogenous change. This change shows the influence of the highway network on the regional GDP of the Plzeň Region. The control group is the South Bohemian Region and I use the data from the two comparative periods before and after the construction of the motorway D5 in the Plzeň Region during the current lack of highways in South Bohemian region. It is shown that the affected Plzeň Region has higher GDP compared to the South Bohemian Region. |
Klíčová slova: | Gross regional domestic product ; public infrastructure; Highway economics |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra ekonomie |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 1. 11. 2012 |
---|---|
Datum podání práce: | 30. 5. 2013 |
Datum obhajoby: | 18. 9. 2013 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/40147/podrobnosti |