Ekonomie luxusu: Je pro studenty VŠE demonstrativní spotřeba důležitým faktorem při nákupu spotřební elektroniky?

Název práce: Ekonomie luxusu: Je pro studenty VŠE demonstrativní spotřeba důležitým faktorem při nákupu spotřební elektroniky?
Autor(ka) práce: Staněk, František
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Rod, Aleš
Oponenti práce: Čermáková, Klára
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Výzkumným cílem práce je zjistit, zda je sociální status důležitým faktorem při nákupu spotřební elektroniky, konkrétně mobilních telefonů a přenosných počítačů, a spotřební elektronika je tak ovlivněna efektem demonstrativní spotřeby. Hlavní závěry této práce byly zkoumány statistickou a regresní analýzou z internetového dotazníkového šetření, kterého se účastnilo 290 studentů Vysoké školy ekonomické v Praze. Ukázalo se, že jednotlivé značky spotřební elektroniky jsou vnímány dramaticky odlišně z hlediska sociálního statusu, který signalizují. Prokázala se také silná závislost mezi cenou produktů jednotlivých značek a tím, jak dobře signalizují sociální postavení. Dále se ukázalo, že neexistuje silná závislost mezi cenou pořízeného mobilního telefonu či přenosného počítače a jeho funkčností, tento faktor tak nemá vysoký vliv při rozhodování o jejich nákupu.
Klíčová slova: Demonstrativní spotřeba; Chování spotřebitele; Spotřební elektronika
Název práce: Luxury economics: Is conspicuous consumption important factor for buying consumer electronics among students of VŠE?
Autor(ka) práce: Staněk, František
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Rod, Aleš
Oponenti práce: Čermáková, Klára
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of this thesis is to find out whether social status is an important factor for buying consumer electronics (laptops and mobile phones to be specific) and if consumer electronics is therefore affected by conspicuous consumption. Main conclusions of this thesis were achieved by statistical and regression analysis of data acquired from a survey among 290 students of University of Economics. I found out that there are big differences among how different brands of consumer electronics are perceived from social status and it's signaling value point of view. I also found out that there is strong dependency between price of products of a given brand and it's social status signaling value. I also found out that there is not strong connection between price of a mobile phone or laptop and it's functionality, therefore functionality doesn't have strong influence on consumer choices considering buying these products.
Klíčová slova: Consumer electronics; Conspicuous consumption; Consumer behavior

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 31. 10. 2014
Datum podání práce: 31. 12. 2014
Datum obhajoby: 2. 2. 2015
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/50106/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: