Jak ovlivní dostavba pražského metra ceny přilehlých nemovitostí?
Název práce: | Jak ovlivní dostavba pražského metra ceny přilehlých nemovitostí? |
---|---|
Autor(ka) práce: | Chmelík, Jakub |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Komrska, Martin |
Oponenti práce: | Mirvald, Michal |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Práce analyzuje vliv dostavby nových stanic pražského metra na ceny přilehlých nemovitostí. Dostavbou metra se zkrátil čas jízdy MHD do centra města z mnohých lokalit v Praze. Pomocí hedonického modelu odhaduji, jak se tato skutečnost projevuje v cenách nových bytů. Datový soubor byl vytvořen v únoru 2015 a obsahuje nové byty na celém území Prahy. Výsledkem hedonického modelu je, že každá minuta, o kterou trvá jízda do centra déle, snižuje ceny bytů o 1,15%. Celkové zvýšení ceny konkrétní nemovitosti tedy závisí na tom, o kolik minut se v daném případě jízda zkrátila. Byla potvrzena hlavní hypotéza práce, že dostavba metra zvyšuje ceny přilehlých nemovitostí. Na základě výsledků modelu je dále vypočtena tzv. bid rent funkce Prahy. Průběh této funkce potvrzuje předpoklad z teoretické části práce, že ceny nemovitostí v Praze klesají s rostoucí vzdáleností od centra. |
Klíčová slova: | metoda hedonické ceny; bid rent funkce; dopravní náklady; ceny nových bytů; regresní analýza |
Název práce: | How Does the Completion of the Prague Metro Stations Affect Prices of Adjacent Properties? |
---|---|
Autor(ka) práce: | Chmelík, Jakub |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Komrska, Martin |
Oponenti práce: | Mirvald, Michal |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | This thesis analyzes the impact of the newly built Prague metro stations on prices of adjacent apartments. The completion of stations improves accessibility of the city center for many areas in Prague. Impact of the improved accessibility on property prices is estimated using a hedonic price model. The dataset was created in February 2015 and contains new apartments throughout the city. The result of the hedonic model is that each minute the journey to the city center takes longer, reduces prices of new apartments by 1,15%. The total increase in apartment prices then depends on the amount of minutes by which the journey time was shortened. This result confirms the main hypothesis that the new metro stations would increase prices of new apartments in affected areas. Based on the results of the model the so called bid rent function is constructed. The shape of the function confirms the assumption made in the theoretical part of the thesis that apartment prices decrease with distance from the city center. |
Klíčová slova: | bid rent function; prices of new apartments; regression analysis; hedonic price method; transportation costs |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra ekonomie |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 15. 2. 2015 |
---|---|
Datum podání práce: | 15. 5. 2015 |
Datum obhajoby: | 17. 6. 2015 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/51251/podrobnosti |