Český a globální trh výtvarného umění (s akcentem na kritickou reflexi českých a zahraničních autorit)
Název práce: | Český a globální trh výtvarného umění (s akcentem na kritickou reflexi českých a zahraničních autorit) |
---|---|
Autor(ka) práce: | Dvořák, Olga |
Typ práce: | Disertační práce |
Vedoucí práce: | Boučková, Jana |
Oponenti práce: | David, Jiří; Němeček, Jan |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Disertační práce zkoumá umělecké dílo jako velmi specifický luxusní produkt, který je obtížně definovatelný a tržně uchopitelný. Objektivně daná nejistota trhu s uměním se ukázala být v problematickém vztahu k investiční funkci uměleckého díla. Cena současného výtvarného díla jako produktu je nestálá a navíc netransparentní, vzhledem k jejímu utajení ji nelze ekonomicky sledovat a na globální úrovni se tvoří většinou pomocí marketingového nástroje, komerčního veletrhu s uměním.
Hlavním cílem práce je odkrytí specifik trhu výtvarného umění. Sekundárním cílem je zjistit, jak je na globálním trhu zastoupeno české současné umění, jaké existují bariéry pro vstup českých subjektů na tento trh a jaký vztah k marketingu mají jednotliví aktéři trhu. Pro dosažení cíle autorka provedla široký sekundární výzkum zahraniční literatury a dále dva primární výzkumy. V kvalitativním výzkumu metodou expertního dotazování se zaměřila na české odborníky několika různých profesí. Následný rozsáhlý kvantitativní výzkum, včetně statistického zpracování, zjišťoval názory expertů z významných výtvarných institucí celého světa a jejich povědomí o českém současném výtvarném umění.
Přínosem práce jsou zejména doporučení pro české umělce a komerční galerie, jak proniknout na globální trh. Vedle tohoto praktického přínosu se práce zabývá i přínosem pro vědu, jelikož zkoumá a poskytuje informace z oblasti, která není v českém prostředí dostatečně sledována ani prezentována na kvalitní úrovni. Zaměření autorky na pedagogický přínos je zřejmý, jelikož se uvedené problematice již několik let věnuje v rámci pravidelných přednášek o marketingu umění na Vysoké škole ekonomické v Praze. |
Klíčová slova: | globální trh; cena; hodnota; specifický produkt; současné výtvarné umění |
Název práce: | Czech and global fine arts market (with an emphasis on a critical reflection of authorities from the Czech republic and abroad) |
---|---|
Autor(ka) práce: | Dvořák, Olga |
Typ práce: | Dissertation thesis |
Vedoucí práce: | Boučková, Jana |
Oponenti práce: | David, Jiří; Němeček, Jan |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The dissertation examines art as a very specific luxury commodity that is difficult to define and place on a market. The objectively given uncertainty of an art market does not seem to be consistent with the investment function of an artwork. The price of this product is unstable and non transparent and it is generally formed through a marketing tool - a commercial art fair.
The main aim of this dissertation is to uncover the specifics of the fine art market. The secondary objective is to determine how emerging art from the Czech Republic is represented on a global scale. The research method included expert opinions from interviews as well as statistical processing of survey answers from several different professions. The main outcome of this research found out expert opinions from prominent art institutions around the world, and their awareness of Czech contemporary art.
The beneficial factor of this research is the recommendation for Czech artists and commercial galleries to penetrate the global market. Beside the practical benefits there are additional benefits for science, as the information and research is taken from different fields, which is not so sufficiently monitored or presented as well in the Czech Republic. The focus on the pedagogical benefits are evident as the author has paid much attention to these issues for several years in the conext of regular lectures on the art of marketing at the University of Economics in Prague. |
Klíčová slova: | global market ; value; distinct commodity; contemporary art; price |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management |
---|---|
Typ studijního programu: | Doktorský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ph.D. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta podnikohospodářská |
Katedra: | Katedra marketingu |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 7. 3. 2013 |
---|---|
Datum podání práce: | 7. 3. 2016 |
Datum obhajoby: | 29. 2. 2016 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/42090/podrobnosti |