Politika „otevřeného nebe“ v zemích OECD
Název práce: | Politika „otevřeného nebe“ v zemích OECD |
---|---|
Autor(ka) práce: | Vondra, Tomáš |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Koubek, Ivo |
Oponenti práce: | Slaný, Martin |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Práce analyzuje vliv liberalizace leteckého sektoru na intenzitu přepravy cestujících u 34 zemí OECD. Na základě gravitačního modelu a prostřednictvím metody nejmenších čtverců testuji hypotézu pozitivního vlivu indexů s vyšší hodnotou na počet přepravených cestujících. Pro odhad užívám nejen index liberalizace a jeho upravené verze, nýbrž i jednotlivá ustanovení bilaterálních dohod. Podařilo se mi prokázat pozitivní vliv indexu liberalizace i jeho modifikací na intenzitu přepravy. V případě jednotlivých ustanovení výsledky naznačují pozitivní vliv mnohonásobné designace, svobodného rozhodování a volného stanovování cen. Negativní dopad byl zaznamenán u kritérií Bermuda I a dvojí souhlas. Jedná-li se o kapacitní doložku - predeterminace - pozitivní hodnota rozporuje stanovené předpoklady. Výsledky regresního modelu naznačují záporný efekt u práva páté svobody, což není v souladu s očekáváními. |
Klíčová slova: | iberalizace sektoru leteckých služeb; letecká přeprava; bilaterální dohody o leteckých službách; intenzita přepravy cestujících; gravitační model; dohody o otevřeném nebi |
Název práce: | Liberalisation of air transport: a case of OECD countries |
---|---|
Autor(ka) práce: | Vondra, Tomáš |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Koubek, Ivo |
Oponenti práce: | Slaný, Martin |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The thesis examines the impact of air transport service liberalization on air traffic volume including 34 OECD countries data. Based on the gravity model I verify the hypothesis, that the high-valued liberalisation index can positively influence the number of passengers. I use the ordinary least squares method (OLS) to estimate the impact of the liberalization index and individual provisions of bilateral agreements on passengers flows. I was able to prove the positive impact of liberalization index on the air traffic volume. In the case of individual provisions - the results indicate positive influence of multiple designation, free determination and free pricing. The negative impact of Bermuda I and dual approval was observed. Regarding predetermination the positive coefficient doesn't correspond with the given assumption. In spite of different assumptions the results of the regression analysis indicate a negative influence of fifth freedom rights. |
Klíčová slova: | passenger traffic; air service trade liberalization; open skies agreements; gravity model; air transport; bilateral air service agreements |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra ekonomie |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 14. 5. 2014 |
---|---|
Datum podání práce: | 15. 8. 2014 |
Datum obhajoby: | 12. 9. 2014 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/47885/podrobnosti |