Práce analyzuje vliv liberalizace leteckého sektoru na intenzitu přepravy cestujících u 34 zemí OECD. Na základě gravitačního modelu a prostřednictvím metody nejmenších čtverců testuji hypotézu pozitivního vlivu indexů s vyšší hodnotou na počet přepravených cestujících. Pro odhad užívám nejen index liberalizace a jeho upravené verze, nýbrž i jednotlivá ustanovení bilaterálních dohod. Podařilo se mi prokázat pozitivní vliv indexu liberalizace i jeho modifikací na intenzitu přepravy. V případě jed... zobrazit celý abstraktPráce analyzuje vliv liberalizace leteckého sektoru na intenzitu přepravy cestujících u 34 zemí OECD. Na základě gravitačního modelu a prostřednictvím metody nejmenších čtverců testuji hypotézu pozitivního vlivu indexů s vyšší hodnotou na počet přepravených cestujících. Pro odhad užívám nejen index liberalizace a jeho upravené verze, nýbrž i jednotlivá ustanovení bilaterálních dohod. Podařilo se mi prokázat pozitivní vliv indexu liberalizace i jeho modifikací na intenzitu přepravy. V případě jednotlivých ustanovení výsledky naznačují pozitivní vliv mnohonásobné designace, svobodného rozhodování a volného stanovování cen. Negativní dopad byl zaznamenán u kritérií Bermuda I a dvojí souhlas. Jedná-li se o kapacitní doložku - predeterminace - pozitivní hodnota rozporuje stanovené předpoklady. Výsledky regresního modelu naznačují záporný efekt u práva páté svobody, což není v souladu s očekáváními. |