Optimalizace rozvozní úlohy s přestávkami pro řidiče
Název práce: | Optimalizácia rozvoznej úlohy s prestávkami pre vodičov |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kramárová, Katarína |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Fábry, Jan |
Oponenti práce: | Borovička, Adam |
Jazyk práce: | Slovensky |
Abstrakt: | Cieľom mojej diplomovej práce je pomôcť firme pri rozhodovaní o novej stratégií rozvozu tovaru s prihliadnutím na platnú legislatívu a náklady jednotlivých riešení. Porovnávané sú tri varianty. Každá berie v úvahu časové okná a povinné prestávky vodičov, líšia sa ale v spôsobe akým započítavajú prestávky a či vodič môže na trase prespať. V prvej variante sú časy prestávok pripočítané len k relevantnému času jazdy a prespanie nie je povolené. Druhá požaduje, aby vodič oddychoval na jednom z vopred určených miest a tiež nemá povolené prespávať. Tretia rozširuje druhú o možnosť na ceste prespať a predĺžiť si ju tak na viac dní. K problému som vytvorila matematický model i naimplementovala modifikáciu heuristickej metódy výhodnostných čísel vo VBA. |
Klíčová slova: | rozvozná úloha; časové okná s prestávkami pre vodičov; heuristická metóda; VBA |
Název práce: | Optimization of vehicle routing problem with drivers’ pauses |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kramárová, Katarína |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Fábry, Jan |
Oponenti práce: | Borovička, Adam |
Jazyk práce: | Slovensky |
Abstrakt: | The goal of my master thesis is to help a company to decide a new strategy for delivering goods with respect to the current legislation and costs of each solution. There are three options being compared. Each one of them takes into account time windows and required pauses, they differ in a way they approach pauses and whether the route can last multiple days. In the first option the times for pauses are added to the relevant travel times and the driver cannot spend the night on the route. The second one requires the driver to take a rest on one of the preselected places while he still cannot spend the night on the route. The third option extends the second one with the possibility to extend the route to multiple days. I have created a mathematical model and implemented a modified version of Clarke-Wright algorithm in VBA. |
Klíčová slova: | Vehicle routing problem; time windows with pauses; heuristic method; VBA |
Název práce: | Optimalizace rozvozní úlohy s přestávkami pro řidiče |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kramárová, Katarína |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Fábry, Jan |
Oponenti práce: | Borovička, Adam |
Jazyk práce: | Slovensky |
Abstrakt: | Cílem mé diplomové práce je pomoci firmě při rozhodování o nové strategií rozvozu zboží s přihlédnutím na platnou legislativu a náklady jednotlivých řešení. Porovnávané jsou tři varianty. Každá bere v úvahu časová okna a povinné přestávky řidičů, liší se ale ve způsobu jakým započítávají přestávky a zda řidič může na trase přespat. V první variantě jsou časy přestávek přičítány jen k relevantnímu času jízdy a přespání není povoleno. Druhá požaduje, aby řidič odpočíval na jednom z předem určených míst a také nemá povoleno přespávat. Třetí rozšiřuje druhou o možnost na cestě přespat a prodloužit si ji tak na více dní. K problému jsem vytvořila matematický model i naimplementovala modifikaci heuristické metody výhodnostných čísel ve VBA. |
Klíčová slova: | časová okna s přestávkami pro řidiče; heuristická metoda; VBA; rozvozní úloha |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra ekonometrie |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 24. 5. 2017 |
---|---|
Datum podání práce: | 16. 5. 2018 |
Datum obhajoby: | 7. 6. 2018 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/62241/podrobnosti |