Analýza persuasivních technik na Facebooku a jejich vnímání uživateli

Název práce: Analýza persuasivních technik na Facebooku a jejich vnímání uživateli
Autor(ka) práce: Kocián, Jan
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Sigmund, Tomáš
Oponenti práce: Čermák, Radim
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá persuasivními technikami na sociální síti Facebook. Jejím cílem je analyzovat techniky Persuasive technology na sociální síti Facebook a zjistit, jaký je jejich vliv a jak je uživatelé vnímají. Teoretická část práce vychází z literární rešerše a seznamuje čtenáře s teoretickými východisky oboru Persuasive technology. Představuje zejména Foggův behaviorální model a dotýká se i etického kontextu. Dále přináší vhled do problematicky reálných i on-line sociálních sítí, popisuje jejich psychologickou a behaviorální podstatu. Dokumentuje trend rostoucí popularity a zabývá se vlivem on‑line sociálních sítí na uživatele.Praktická část rozeznává, v souladu s business modelem Facebooku, čtyři persuasivní cíle společnosti Facebook, na jejichž základě analyzuje uživatelské rozhraní platformy a identifikuje persuasivní elementy. Vysvětluje jejich fungování a hodnotí je pohledem představených teorií. Identifikuje tři funkce, které obsahují kontroverzní persuasivní nástroje operantní podmiňování a dohled. Jde o notifikace, kanál příspěvků a funkci Najděte přátele.Čtvrtá kapitola formuluje hypotézy a výzkumné otázky, jež ověřuje pomocí empirického výzkumu. Ten je proveden formou anonymního dotazníkového šetření a dále vyhodnocován za použití statistických metod. Diskuse následně propojuje poznatky praktických kapitol a přidává doporučení pro omezení vlivu persuase Facebooku na uživatele.Testování hypotéz potvrzuje zejména středně silnou závislost mezi používáním dvou persuasivních funkcí – mobilních notifikací a kanálu příspěvků – a délkou času tráveného na sociální síti Facebook.
Klíčová slova: Persuasive technology; sociální sítě; Facebook; captology
Název práce: Analysis of persuasive techniques on Facebook and users' perception
Autor(ka) práce: Kocián, Jan
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Sigmund, Tomáš
Oponenti práce: Čermák, Radim
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The diploma thesis deals with persuasive techniques on social networking site Facebook. Its goal is to analyse the persuasive techniques on Facebook and ascertain what their impact is and how users perceive them. Based on literary research, the theoretical part introduces the reader to the theoretical background in the area of persuasive technologies. In particular, it presents the Fogg’s behavioural model and also addresses the ethical context. It also brings insight into the field of both real-world and online social networks, describing their psychological and behavioural nature. Finally, it documents the increasing popularity and deals with the impact of online social networks on their users.The practical part recognizes four persuasive goals that serve as a base for the analysis of the user interface and identification of persuasive elements. It explains their functional essence and evaluates them using theoretical point of view. As a result, it identifies three Facebook functions that contain controversial persuasive tools of operant conditioning and surveillance – notifications, news feed and Find friends.The fourth chapter formulates hypotheses and research questions that are verified by empirical research. The research is carried out in form of an anonymous questionnaire survey and further evaluated using statistical methods. Discussion chapter then links the findings of practical chapters and adds recommendations for limiting Facebook's persuasive power on users.Statistical hypotheses testing confirms, in particular, a moderate dependence between the use of two persuasive features – mobile notifications and news feed – and the amount of time spent on Facebook.
Klíčová slova: persuasive technology; social networks; Facebook; captology

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informační management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 1. 3. 2018
Datum podání práce: 3. 12. 2018
Datum obhajoby: 22. 1. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/65166/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: