Nově vznikající model dodávky “software jako služba“ se v dnešní dobe stává významným
modelem dodávky IT aplikací. Tato diplomová práce si klade za cíl podat prehled dosud
dostupných informací o této nove vznikající službě, důvodech jejího vzniku a soucasne se
zabývá některými aspekty vlivu modelu dodávky IT aplikací na podnikatelské procesy a
dopady na vztahy dodavatel – zákazník.
Prudké změny v lidské společnosti během posledních třiceti let silně změnily a ovlivnily
podnikatelské prostředí a následně vyvolaly změny v prostředí IS/ICT. Prekotnost změn
znesnadňuje zcela exaktně nadefinovat software jako službu. Práce proto popisuje základní
vlastnosti tohoto modelu a vymezuje jeho základní charakteristiky. Práce dále porovnává
tradiční model s novým modelem dodávky služby.
V praktické části práce provádí průzkum nabídky CRM systému, které poskytují tradiční
dodavatelé IT aplikací v modelu software jako služba a jejich porovnání s nabídkou
společností poskytujících aplikace výhradně v modelu software jako služba, konkrétně
Salesforce.com. Tato část průzkumu byla provedena na základě rozhovoru se zaměstnanci
společností Microsoft, Oracle, SAP a Salesforce.com. Další částí průzkumu je pohled a
chápání modelu software jako služba u významných poskytovatelů služeb IS/ICT v České
republice - společností NESS a Hewlett Packard. Jediný výhradně český zástupce zahrnutý
do průzkumu, který poskytuje software v modelu software jako služba, je společnost Elanor
Global s.r.o. V rámci průzkumu u zákazníků jsou uvedeny důvody, které vedly společnost
TietoEnator k přechodu k tomuto modelu a shrnutí nejčastějších důvodů adopce modelu na
základě celosvětových průzkumů.
Klíčová slova:
Software jako služba; ASP; tradiční model dodání;Microsoft; Oracle; SAP; Salesforce.com
Název práce:
The impact of
Autor(ka) práce:
Závodný, Michal
Typ práce:
Diploma thesis
Vedoucí práce:
Prof. Ing. Jiří Voříšek, CSc.
Oponenti práce:
Ing. Michal Novohradský
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Nowadays the new delivery model „software as a service“ is becoming an important IT
application delivery model. Graduation theses has the objective to give an overview of
available information about this new service, reasons for its origination and at the same time
it reflects the effect of IT application delivery model on business processes and relation
supplier – customer.
Forceful changes in human society within recent thirty years have changed and influenced
entrepreneurial environment and have caused changes in IS/ICT environment. Precipitance
of changes makes it more complicated to define software as a service quite exactly. That is
why the theses describes basic properties of the model and gives the definition of its
characteristics. Important objective is the comparison of traditional and new delivery model,
too.
Practical part of graduation theses carries out research of CRM system offer, supplied by
traditional suppliers in model „software as a service“ and compares it with offer of
companies supplying exclusively in software as a service model, concretely Salesforce.com.
This part of research was carried out with help of interviews with Microsoft, Oracle, SAP
and Salesforce employees. Next part of research gives a view and understanding of software
as a service model by important IT service suppliers in Czech Republic – companies Ness
and Hewlett Packard. The only one Czech supplier of software as a service model in research
is the company Elanor Global, s.r.o. In customer part of research the TietoEnator reasons for
switching to this model are described. A summary of reasons for model adoption based on
world research works is given, too.
Klíčová slova:
Informace o studiu
Studijní program / obor:
Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie