Co-opetition, nástroj strategického managementu

Název práce: Co-opetition, nástroj strategického managementu
Autor(ka) práce: Černík, Ondřej
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Hykšová, Magdalena
Oponenti práce: Štrach, Pavel ; Klicnarová, Jana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Na základě široké škály dimenzí co-opetition, které jsou publikovány v literatuře, je hlavním cílem disertační práce ukázat vhodnost aplikace co-opetition na vybrané ob-lasti strategického rozhodování. Jde tedy o představení vztahů a možností nabízených aparátem teorie her, který je v teorii managementu mnohdy upozaďo-ván. V tomto směru se práce vrací k původnímu pojetí principu co-opetition, který byl popsán právě v kontextu teorie her. Předložený text popisuje strategickou a dy-namickou povahu vztahů vzniklých při co-opetition a ukazuje význam spolupráce a konkurence pro tvorbu a zvýšení tržní hodnoty. Pro analýzu této strategie přináší práce původní modely zahrnující především požadavky pro její vznik a předpoklady možné implementace ve strategickém managementu. Pokud budou předpoklady zjištěny na reálném trhu, může jejich uchopení při provádění strategie co-opetition umožnit systematické a střednědobé uplatňování tohoto přístupu v manažerském rozhodování. Jako nástroj je pro nedokonalý trh oligopolu a spolupráci konkurentů popsána původní dvoukolová hra co-opetition. Za pomoci teorie her je prokázáno, že konkurentům se za vhodných okolností vyplatí spolupracovat. Analýza teorie her pak v obou případech představuje strukturované posouzení přínosu plynoucího z možné spolupráce konkurentů v příkladech statického a dynamického modelu co-opetition. Podle obsahu a zpracování je patrné, že předkládaná práce je textem s přesahem do jiných oborů. Zároveň lze následně očekávat její přínos nejen pro manažery, kteří se potřebují strategicky rozhodovat, ale i pro zájemce o aplikace teorie her, a to by bylo přáním autora i podnětem pro další výzkum.
Klíčová slova: rovnovážné body; tit-for-tat; vězňovo dilema; co-opetition; homo oeconomicus; konkurence; kooperace; Nashova rovnováha; nekooprerativní hry; teorie her; value net
Název práce: Co-opetition, a tool of strategic management
Autor(ka) práce: Černík, Ondřej
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Hykšová, Magdalena
Oponenti práce: Štrach, Pavel ; Klicnarová, Jana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Based on a wide range of co-opetition published in the literature, the main objective of this thesis is to demonstrate the feasibility of co-opetition application to selected areas of strategic decision making. The text discusses the possibilities how can a game-theoretical approach help in management theory. It presents strategic and dynamic co-opetition in creating and capturing market value. For analysis of this strategy, my approach proposes an original game-theoretical model using equi-librium points for assumptions of possible implementation in strategic management. If assumptions are made in the real market, it could be applied as suitable for deci-sion makers. My two-period co-opetition game can be used as an improving tool for oligopolist market. Using tools of game theory, it is proved that under certain con-ditions, it is profitable for competitors to cooperate. A game-theoretical analysis provides a structured evaluation of the benefits implied by a possible cooperation of coopetitors in static and dynamic model cases. It is recognizable by content and processing that this thesis extends other research areas. The text brings benefits for managers who need to make strategic decisions, as well as those interested in game theory applications, and this is the author's desire and motivation for further research.
Klíčová slova: co-opetition; homo oeconomicus; competition; cooperation; Nash equilibrium; non-cooperative games; equilibrium points; game theory; tit-for-tat; Prisoner's di-lemma; value net

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Management
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra exaktních metod

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 13. 10. 2014
Datum podání práce: 21. 12. 2021
Datum obhajoby: 21. 10. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/49808/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: