Prodat, nebo předat? Explorativní studie z pohledu vlastníků

Název práce: Prodat, nebo předat? Explorativní studie z pohledu vlastníků
Autor(ka) práce: Nádvorníková, Michaela
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Kubíček, Aleš
Oponenti práce: Dvořáková, Veronika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Ačkoliv je otázka prodat, nebo předat rodinný podnik v České republice velmi aktuální a diskutované téma vzhledem k faktu, že zakladatelé firem podnikajících od roku 1989 se nacházejí ve věku, kdy je toto rozhodnutí čeká, nebo ho již uskutečnili, tak tato oblast není dostatečně prozkoumaná. Diplomová práce proto studuje tuto problematiku nástupnictví či prodeje u českých rodinných firem a faktory ovlivňující toto rozhodnutí, a to z pohledu vlastníků. Pomocí explorativní kolektivní případové studie zkoumá, jak probíhá proces rozhodnutí u pěti vlastníků českých rodinných firem a jaké faktory toto rozhodnutí ovlivňují. Výsledky této analýzy vytváří dva dynamické modely – jeden pro rozhodovací proces o prodeji, druhý pro předání, zároveň také kategorizuje faktory, které ovlivňují vlastníkovo rozhodnutí. Výsledkem práce je zjištění, že tyto faktory mají díky svému charakteru odlišný vliv a také proces rozhodnutí je rozdílný. Při prodeji firmy se jedná nejdříve o externí faktory, které přivedou vlastníka k myšlence prodeje, a poté následují interní faktory, které ho v rozhodnutí utvrdí. U předání je to naopak – interní faktory jsou příčinou rozhodnutí rodinný podnik předat a externí faktory jsou ty, které toto rozhodnutí podpoří.
Klíčová slova: Rodinná firma; Prodej firmy; Problematika nástupnictví; Nástupce; Strategické rozhodnutí
Název práce: To sell or to hand over? An exploratory study from the owners perspective
Autor(ka) práce: Nádvorníková, Michaela
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Kubíček, Aleš
Oponenti práce: Dvořáková, Veronika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Selling or handing over a family business in the Czech Republic is a frequently debated topic. However, considering the fact that many founders of companies established since 1989 are currently at the age of facing such situation, this area has not been sufficiently explored. Hence, the main focus of this thesis is the challenge of handing over or selling Czech family business companies, factors influencing this decision from the perspective of the owners, but also factors behind the process. The research part of the thesis is using an explorative collective case study, which examines how the decision-making process of five Czech family business owners looks like, and what factors influence such process. The results of the research suggest that the factors have different influence due to their character, but also the decision-making process differs. When selling a business, these are first external factors that drive the owner to the idea of selling, followed by internal factors that confirm the decision. On the contrary, internal factors are the reason for the decision to hand over the family business and external factors are the ones that support this decision.
Klíčová slova: Family business; Succession; Successor; To sell or to hand over the business; Strategic decision

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra strategie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 4. 2. 2019
Datum podání práce: 26. 8. 2019
Datum obhajoby: 9. 9. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/69409/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: