Vliv selského rozumu a znalosti statistiky na posuzování věrohodnosti framingu
Název práce: | Vliv selského rozumu a znalosti statistiky na posuzování věrohodnosti framingu |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kubíková, Kristina |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Sabolovič, Mojmír |
Oponenti práce: | Dvořák, Jiří |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Tato práce analyzuje vztah mezi selským rozumem, znalostí statistiky a posuzo-váním věrohodnosti framingu. Nejprve poskytuje pracovní definici a teoretický podklad pro všechny tři proměnné. Dále pak za pomoci dotazníkového šetření získává data, která posléze vyhodnocuje a interpretuje. K jejich analýze využívá metodu OLS zpracovanou softwarem Gretl. Bylo zjištěno, že na úroveň znalostí statistiky má signifikantně pozitivní vliv vzdělání, signifikantně negativní vliv pak věk. Lidé s vyšší znalostí statistiky jsou také více skeptičtí ke statistic-kým informacím obecně, bez ohledu na framing. Úroveň selského rozumu je výrazně pozitivně ovlivňována vzděláním a stejně jako v případě statistiky ne-gativně ovlivňována věkem. Lidé s vyšší úrovní selského rozumu jsou také mé-ně náchylní k manipulaci framingem. |
Klíčová slova: | Selský rozum; Statistika; Framing; Common Sense |
Název práce: | The effect of common sense and statistical knowledge on assessing veracity of framed information |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kubíková, Kristina |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Sabolovič, Mojmír |
Oponenti práce: | Dvořák, Jiří |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | This thesis aims to find the link between common sense, knowledge of statistics and subjective assessment of framed information’s veracity. First, it provides a working definition and theoretical basis for the dependent vairables. Then it evaluates and interprets the data obtained through a questionnaire survey. For the analysis an OLS model processed by Gretl is used. It was found that the level of knowledge of statistics is significantly positively affected by education level, on the other hand, age has a strong negative effect on this dependent variable. People with higher statistical knowledge also tend to be more sceptic to information (marking them false), regardless the framing. Common sense was also found to be significantly positively affected by education and signifi-cantly negatively affected by age. People with higher levels of common sense are also less likely to be manipulated by the way information are presented – framing. |
Klíčová slova: | Common Sense; Framing; Statistics |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Management |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta managementu |
Katedra: | Katedra managementu |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 4. 5. 2020 |
---|---|
Datum podání práce: | 27. 6. 2021 |
Datum obhajoby: | 20. 8. 2021 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/73269/podrobnosti |