Spotřebitel v síti: povědomí uživatelů sociálních sítí o využívání jejich osobních údajů

Název práce: Spotřebitel v síti: povědomí uživatelů sociálních sítí o využívání jejich osobních údajů
Autor(ka) práce: Vokurka, Matěj
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Šimůnková, Klára
Oponenti práce: Novák, Michal
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce analyzuje oblast soukromí spotřebitelů ve světě moderních technologií a široké dostupnosti internetu. Cílem bylo definovat, jaké praktiky uživatelé sociálních sítí v době surveillance marketingu používají k ochraně jejich osobních údajů. Teoretická část diskutuje o problematice sběru osobních údajů, jak je osobních údajů využíváno v rámci surveillance marketingu a o soukromí uživatelů sociálních sítí. Pojednává o změnách ve společnosti, ke kterým došlo s příchodem moderních technologií a jaké důsledky zanechaly na soukromí spotřebitelů. V rámci empirické části proběhlo dotazníkové šetření s 285 respondenty, které vedlo k identifikaci strategií/praktik ochrany osobních údajů a postojů uživatelů sociálních sítí k dohledu a soukromí. Za účelem analýzy dat byla použita testová statistika, konkrétně chí kvadrát test nezávislosti a Fisherův exaktní test. Bylo zjištěno, že uživatelé sociálních sítí chrání své soukromí více před ostatními uživateli než před samotnými provozovateli webových domén.
Klíčová slova: Soukromí; dataveillance; surveillance marketing; osobní údaje; sociální sítě
Název práce: The online consumer: social media users' awareness of the use of their personal data
Autor(ka) práce: Vokurka, Matěj
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Šimůnková, Klára
Oponenti práce: Novák, Michal
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The bachelor thesis analyses the area of consumer privacy in the world of modern technologies and wide availability of the Internet. The aim was to define what practices social media users use to protect their personal data in the age of surveillance marketing. The theoretical part discusses the issues of personal data collection, how personal data is used in surveillance marketing and the privacy of social media users. It discusses the changes in society that have taken place with the advent of modern technology and what effects they have left on consumer privacy. In the empirical part, a questionnaire survey was conducted with 285 respondents to identify the strategies/practices of protection of personal data and attitudes of social media users towards surveillance and privacy. For the purpose of data analysis, test statistics, namely chi-square test of independence and Fisher's exact test were used. It was found that social media users protect their privacy more from other users than from the web domain operators themselves.
Klíčová slova: Privacy; personal data; social media; dataveillance; surveillance marketing

Informace o studiu

Studijní program / obor: Management
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 16. 3. 2022
Datum podání práce: 23. 4. 2023
Datum obhajoby: 13. 6. 2023
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/80289/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: