Terciární vzdělávání ve Švýcarsku a jeho význam pro inovativnost země
Název práce: | Terciární vzdělávání ve Švýcarsku a jeho význam pro inovativnost země |
---|---|
Autor(ka) práce: | Salivarová, Kateřina |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Jiránková, Martina |
Oponenti práce: | Hnát, Pavel |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Instituce vyššího vzdělávání představují jeden z hlavních prvků znalostních ekonomik a mohou podstatným způsobem ovlivňovat ekonomický růst, konkurenceschopnost a inovační výkonnost států. Cílem diplomové práce je zjistit, jakou roli má terciární vzdělávání pro inovativnost Švýcarska, a identifikovat slabé a silné stránky švýcarského vzdělávacího systému. V teoretické části je popsán postupný přechod od konceptu uzavřených inovací ke konceptu otevřených inovací a jsou zde zmíněny trendy a změny v oblasti vyššího vzdělávání v době znalostních ekonomik. Praktická část se zabývá švýcarskou ekonomikou, zhodnocením jejího inovačního systému a rolí terciárního vzdělávání. Švýcarsko pravidelně obsazuje první příčky v inovačních žebříčcích, které hodnotí země s ohledem k jejich inovačním kapacitám. Švýcarské univerzity se řadí k nejlépe hodnoceným na globální úrovni a vyznačují se vysokým stupněm internacionalizace. Bylo zjištěno, že instituce poskytující terciární vzdělávání zaujímají zásadní postavení ve švýcarském inovačním systému a přispívají ke zvyšování inovační kapacity země. V následujících letech by se švýcarské instituce vyššího vzdělávání měly především zaměřit na digitalizaci a integrovat principy udržitelnosti do různých sfér činností. |
Klíčová slova: | Švýcarsko; terciární vzdělávání; inovační systémy; znalostní ekonomika; inovativnost |
Název práce: | Tertiary education in Switzerland and its role for innovativeness of the country |
---|---|
Autor(ka) práce: | Salivarová, Kateřina |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Jiránková, Martina |
Oponenti práce: | Hnát, Pavel |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Higher education institutions comprise one of the main parts of knowledge economies and they can significantly influence economic growth, competitiveness and the innovation performance of countries. The aim of the diploma thesis is to determine the role of tertiary education for the innovativeness of Switzerland, and identify strengths and weaknesses of the Swiss education system. The theoretical part describes the gradual transition from the concept of closed innovation to the concept of open innovation. Furthermore, there are mentioned trends and changes in the higher education area in knowledge economies. The practical part deals with the Swiss economy, the evaluation of its innovation system and the role of universities. Switzerland regularly takes first places in rankings assessing countries in terms of their innovative capacities. Swiss universities rank among the best universities on a global scale and are characterized by a high degree of internationalization. It was found that tertiary education plays an indispensable role in the Swiss innovation system and contributes to enhancing the innovative capacity of the country. In the following years, the Swiss higher education institutions should primarily focus on further digitalization and integration of sustainability in different areas of their activities. |
Klíčová slova: | knowledge economy; tertiary education; Switzerland; innovativeness; innovation systems |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Mezinárodní obchod |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta mezinárodních vztahů |
Katedra: | Katedra mezinárodních ekonomických vztahů |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 17. 2. 2023 |
---|---|
Datum podání práce: | 7. 12. 2023 |
Datum obhajoby: | 8. 1. 2024 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/83776/podrobnosti |