Sémiotická analýza filmu Doručovací služba čarodějky Kiki
Název práce: | Sémiotická analýza filmu Doručovací služba čarodějky Kiki |
---|---|
Autor(ka) práce: | Doová, Hai Anh |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Korčák, Jiří |
Oponenti práce: | Sigmund, Tomáš |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Tato bakalářská práce se zabývá sémiotickou analýzou filmu Doručovací služba čarodějky Kiki od Studia Ghibli. Cílem práce je analyzovat sémiotické znaky a jejich role v utváření významů v díle. Jejich rozbor napomáhá nejen hlubšímu porozumění díla, ale také nabízí vysvětlení, jak tyto znaky ovlivňují vnímání sdělení filmu jako média k předávání zpráv. Práce je rozdělena na dvě části. První část tvoří část teoretická, jež představuje dílo, jeho režiséra a japonskou animaci. Dále nastiňuje teorii sémiotiky, její využití ve filmu a poznatky sémiotického označování, které popisují Roland Barthes, John Fiske a John Hartley. Nakonec popisuje Cestu hrdiny dle Christophera Voglera, pomocí níž je analýza strukturována. Ve druhé praktické části jsou metodou sémiotické analýzy zkoumány jednotlivé znaky filmu. Ty indikují, že film ve své podstatě řeší mimo jiné i otázky vážnějších témat ve společnosti. Výsledky provedeného výzkumu jsou poté indukcí využity k tvorbě vlastního příběhu, který používá své zvolené znaky k zastoupení nových významů. Tato tvorba demonstruje proces vytváření textů určených primárně pro dětské publikum, avšak prostřednictvím práce se sémiotickými znaky tento okruh příjemců rozšiřuje. |
Klíčová slova: | znak; anime; Barthes; Ghibli; sémiotická analýza |
Název práce: | Semiotic Analysis of the Film Kiki’s Delivery Service |
---|---|
Autor(ka) práce: | Doová, Hai Anh |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Korčák, Jiří |
Oponenti práce: | Sigmund, Tomáš |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | This bachelor thesis deals with the semiotic analysis of the film Kiki’s Delivery Service by Studio Ghibli. The aim of the thesis is to analyse semiotic signs and their roles in formation of the film’s meanings. Not only does their analysis aid in providing a profound understanding of this animated motion picture, but it also explains how these signs affect the perception of the message conveyed through film as a medium for communicating meanings. The thesis consists of two parts. First part is focused on a theory which introduces the film, its director and Japanese animation. It then goes on to outline a theory of semiotics and its purpose in film. It also presents findings of semiotic signification by Roland Barthes, John Fiske and John Hartley. Finally, it describes the Hero’s Journey according to Christopher Vogler, which acts as a structure for the analysis. In the second practical part, a method of semiotic analysis is used to examine individual signs of the film. These indicate that the film inherently touches upon, among other things, more problematic issues that society deals with. The findings of the conducted research are then applied by induction to write an original story which uses its selected signs to represent new meanings. This story illustrates the process of creating pieces of writing that are primarily for a child audience, however, through working with semiotic signs it broadens the scope of recipients. |
Klíčová slova: | Barthes; Ghibli; semiotic analysis; sign; anime |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Multimédia v ekonomické praxi |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra multimédií |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 17. 10. 2023 |
---|---|
Datum podání práce: | 6. 5. 2024 |
Datum obhajoby: | 12. 6. 2024 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/86065/podrobnosti |