Využití strojového učení pro optimalizaci prodeje kosmetiky: Analýza a predikce

Název práce: Využití strojového učení pro optimalizaci prodeje kosmetiky: Analýza a predikce
Autor(ka) práce: Pronevich, Ekaterina
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Smutný, Zdeněk
Oponenti práce: Chudán, David
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá využitím strojového učení pro predikci prodeje kosmetických výrobků na českém trhu. Hlavním cílem práce bylo vybrat a využít modely pro predikci prodeje kosmetických výrobků. Sekundárním cílem bylo vyhodnotit účinnost těchto modelů. Cíle práce byly stanoveny na základě analýzy rozhovoru s obchodním manažerem společnosti vyrábějící profesionální vlasové produkty. Tento rozhovor se skládal ze šesti hlavních témat, jejichž cílem bylo komplexní poznaní procesu firmy s cílem identifikovat potřeby společnosti. K predikci prodeje byly použity reálná data kosmetické společnosti za tříleté období od roku 2021 do roku 2023. Tento soubor dat obsahoval 1 485 921 řádků a 15 sloupců o prodejích na českém trhu. Mezi vybrané a použité modely strojového učení patří SARIMAX a také modely založené na neuronových sítích, jako jsou LSTM a RNN. K vyhodnocení výkonnosti modelů byly použity metriky MAE, MAPE a MSE. Nejlepších výsledků bylo dosaženo při použití modelů založených na neuronových sítích, zejména modelu RNN, který na základě metrik vykazoval nejvyšší přesnost. Mezi faktory ovlivňující přesnost modelů patří kombinace ovlivňujících a neovlivňujících prodejních promoakcí ve stejném období.
Klíčová slova: strojové učení; neuronové sítě; SARIMAX; LSTM; RNN; MAE; MAPE; MSE; Predikce prodeje
Název práce: Application of machine learning for cosmetics sales optimization: analysis and prediction
Autor(ka) práce: Pronevich, Ekaterina
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Smutný, Zdeněk
Oponenti práce: Chudán, David
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis deals with the use of machine learning to predict the sales of cosmetic products in the Czech market. The main objective of the thesis was to select and use models for forecasting sales of cosmetic products. The secondary objective was to evaluate the effectiveness of these models. The objectives of the thesis were determined based on the analysis of an interview with a sales manager of a company producing professional hair products. This interview consisted of six main themes aimed at gaining a comprehensive understanding of the company's process in order to identify the company's needs. Real data of the cosmetic company for a three-year period from 2021 to 2023 was used to predict sales. This dataset contained 1 485 921 rows and 15 columns of sales in the Czech market. The machine learning models selected and used include SARIMAX and neural network-based models such as LSTM and RNN. MAE, MAPE and MSE metrics were used to evaluate the performance of the models. The best results were achieved using neural network-based models, especially the RNN model, which showed the highest accuracy based on the metrics. Factors affecting the accuracy of the models include the combination of influencing and non-influencing sales promotions in the same period.
Klíčová slova: SARIMAX; MSE; Sales forecasting; machine learning; neural networks; LSTM; RNN; MAE; MAPE

Informace o studiu

Studijní program / obor: Data a analytika pro business
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 26. 10. 2023
Datum podání práce: 27. 6. 2024
Datum obhajoby: 2024

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: