Měření výkonnosti malých a středních podniků v odvětví pivovarnictví

Název práce: Měření výkonnosti malých a středních podniků v odvětví pivovarnictví
Autor(ka) práce: Musilová, Iveta
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Jánský, Jaroslav
Oponenti práce: -
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Současné globální konkurenční prostředí je charakterizováno rostoucí nejistotou a diskontinuitou a výjimkou není ani odvětví pivovarnictví, které je předmětem této disertační práce. Základním předpokladem konkurenceschopnosti organizace je formulace a realizace vhodné business strategie. Cílem disertační práce bylo ověření vazby mezi business strategií a ekonomickou výkonností. Výzkumným vzorkem byly malé a střední pivovary hospodařící na území České republiky. Zjišťování bylo realizováno prostřednictvím smíšeného výzkumu. V rámci kvantitativního výzkumu bylo provedeno dotazníkové šetření, pomocí jehož výsledků bylo možné jednotlivé pivovary zařadit do příslušných kategorií Porterových generických strategií. Následně byla provedena finanční analýza pivovarů včetně porovnání s odvětvovými hodnotami. Poslední nástroj byl kvalitativního charakteru a jednalo se o polostrukturované rozhovory, které doplnily výsledky dotazníkového šetření. Následně bylo možné posoudit vazbu konkrétního typu generické strategie na výkonnost pivovarů. V rámci kvalitativního výzkumu byla primární data shromážděna prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů za doplnění sekundárními daty, v podobě výročních zpráv, zpráv místního tisku a publikovaných dokumentů z pivovarů včetně webových stránek. Výzkum přináší potenciální hodnotu cílením na systematizaci znalostí v oblasti výkonnosti ve vztahu k oblasti business strategie. Přehled teoretických rámců přispívá k lepší orientaci v současném stavu poznání a vytváří příležitosti pro možné rozšíření budoucího výzkumu. V tomto výzkumném vzorku se prokázalo, že vztah mezi business strategií a výkonností je statisticky významný a business strategie ovlivňuje výkonnost. Nicméně se nepodařilo najít vzorec, ve kterém by pivovary aplikující tzv. „čisté“ strategie byly jednoznačně výkonnější, než pivovary aplikující tzv. „integrovanou“ strategii. Důvodem byla zejména rozšířená aplikace cílených hybridních strategií ze strany pivovarů. Tyto hybridní strategie převažovaly u úspěšných i méně úspěšných pivovarů, přičemž úspěšnost byla hodnocena z hlediska objektivní i subjektivní výkonnosti. Byl definován specifický výzkumný přístup pro analýzu business strategie a výkonnosti v malých a středních pivovarech. Obecně se jednalo o sestavení metodického přístupu ke sběru dat. Metodický postup se ukázal jako vhodný pro další výzkum v rozšířeném měřítku. Tento výzkum doplňuje předchozí studie zkoumáním typů business strategií v pivovarnickém odvětví.
Klíčová slova: business strategie; Porter; malé a střední pivovary; smíšený výzkum; výkonnost
Název práce: Measuring the Performance of Small and Medium-Sized Enterprises in the Brewing Industry
Autor(ka) práce: Musilová, Iveta
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Jánský, Jaroslav
Oponenti práce: -
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The current global competitive environment is characterized by increasing uncertainty and discontinuity, and the brewing industry, which is the subject of this dissertation, is no exception. Formulation and implementation of a suitable business strategy is a basic prerequisite for an organization’s competitiveness. The aim of the dissertation is to verify the link between business strategy and economic performance. The research sample was small and medium-sized breweries operating in the territory of the Czech Republic. Findings were implemented through mixed research. As part of the quantitative research, a questionnaire survey was carried out, whose results enabled individual breweries to be placed in the respective categories of Porter’s generic strategies. Subsequently, a financial analysis of the breweries was carried out, including a comparison with industry values. The last tool was of a qualitative nature and consisted of semi-structured interviews that supplemented the results of the questionnaire survey. Subsequently, it was possible to assess the link of a specific type of generic strategy to the performance of breweries. As part of qualitative research, primary data was collected through semi-structured interviews supplemented by secondary data in the form of annual reports, local press reports and published documents from breweries including websites. The research brings potential value by targeting the systematization of knowledge concerning performance in relation to the area of business strategy. An overview of theoretical frameworks contributes to a better orientation in the current state of knowledge and creates opportunities for possible expansion of future research. In this research sample, it was shown that the relationship between business strategy and performance is statistically significant, and that business strategy affects performance. However, it was not possible to find a pattern in which breweries applying the so-called “pure” strategy were clearly more efficient than breweries applying the so-called “integrated” strategy. The reason was mainly the widespread application of targeted hybrid strategies by breweries. These hybrid strategies prevailed in both successful and less successful breweries, with success measured in terms of both objective and subjective performance. A specific research approach was defined for the analysis of business strategy and performance in small and medium-sized breweries. In general, it was about building a methodical approach to data collection. The methodological procedure proved to be suitable for further research on an expanded scale. This research complements previous studies by examining the types of business strategies in the brewing industry.
Klíčová slova: small and medium-sized breweries; mixed research; business strategy; Porter; performance

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Management
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 11. 9. 2017
Datum podání práce: 30. 6. 2024
Datum obhajoby: 2024

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: