Analýza dopadu dovozu čínských elektromobilů do EU na evropský autoprůmysl v letech 2013 - 2023
Název práce: | Analýza dopadu dovozu čínských elektromobilů do EU na evropský autoprůmysl v letech 2013 - 2023 |
---|---|
Autor(ka) práce: | Hájek, Jiří |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Vodžák, Milan |
Oponenti práce: | Ševčíková, Michaela |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Práce je zaměřena na analýzu dopadu dovozu čínských elektromobilů do Evropské unie v letech 2013–2023. V posledních letech dochází k vyššímu dovozu čínských vozidel, převážně elektromobilů, jejichž výroba je dotována čínskou vládou, na trhy Evropské unie. V teoretické části práce jsou přestaveny základní pojmy týkající se dané problematiky a teorie, které souvisí s obsahem této práce. Praktická část se věnuje analýze prodeje automobilů v Evropské unii v letech 2013–2023, analýze obchodních vztahů mezi Čínou a Evropskou unií a také vlivu autoprůmyslu na hrubý domácí produkt. Součástí cíle bakalářské práce je testování hypotézy ve znění: ,,Dovoz čínských elektromobilů do EU negativně ovlivní prodeje a ziskovost evropských automobilek v krátkém období, ovšem v dlouhém období jim pomůže zvýšit efektivitu, která bude mít za následek lepší a dostupnější vozy, větší ziskovost a návrat zákazníků“. Tato hypotéza je v práci vyvrácena, jelikož u vybraných automobilek ve sledovaném období nedochází k většímu poklesu ziskovosti. Za poklesem zisku v určitých letech stojí externí faktory, jako je celosvětová pandemie COVID-19 nebo aféra Dieselgate. |
Klíčová slova: | automobilový průmysl; dotace; evropské automobilky; čínské elektromobily; elektromobilita |
Název práce: | ANALYSIS OF THE IMPACT OF CHINESE ELECTRIC VEHICLES IMPORTS INTO THE EU ON THE EUROPEAN CAR INDUSTRY 2013-2023 |
---|---|
Autor(ka) práce: | Hájek, Jiří |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Vodžák, Milan |
Oponenti práce: | Ševčíková, Michaela |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The thesis focuses on the analysis of the impact of Chinese electric vehicle imports into the European Union between 2013 and 2023. In recent years, there has been an increase in imports of Chinese vehicles, mostly electric vehicles, whose production is subsidised by the Chinese government, into European Union markets. In the theoretical part of the thesis, the basic concepts related to the subject and the theories related to the content of this thesis are rebuilt. The practical part is devoted to the analysis of car sales in the European Union between 2013 and 2023, the analysis of trade relations between China and the European Union, as well as the impact of the car industry on the gross domestic product. Part of the aim of the thesis is to test the hypothesis as follows: ,,The importation of Chinese electric cars into the EU will negatively affect the sales and profitability of European car companies in the short term, but in the long term it will help them to increase their efficiency, which will result in better and more affordable cars, greater profitability and return customers". This hypothesis is refuted in the thesis, as the selected car manufacturers do not experience a major decline in profitability over the period under consideration. The decline in profits in certain years is due to external factors, such as the global pandemic COVID-19 or the Dieselgate affair. |
Klíčová slova: | electromobility; European car companies; Chinese electric cars; subsidies; automotive industry |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Národní hospodářství |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra hospodářské a sociální politiky |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 7. 3. 2024 |
---|---|
Datum podání práce: | 18. 8. 2024 |
Datum obhajoby: | 12. 9. 2024 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/87976/podrobnosti |