Návrh prototypu digitální aplikace pro podporu duševního zdraví studentů a studentek vysokých škol

Název práce: Návrh prototypu digitální aplikace pro podporu duševního zdraví studentů a studentek vysokých škol
Autor(ka) práce: Melničák, Adam
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Zichová, Tereza
Oponenti práce: Yelizarova, Elizabeth
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá problematikou duševního zdraví studentů a studentek Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE), kdy vysokoškolští studenti a studentky čelí narůstajícím výzvám v oblasti duševního zdraví, přičemž stávající podpora na univerzitách často nedostatečně reaguje na jejich specifické potřeby. Cílem práce bylo navrhnout mobilní aplikaci jako digitální intervenci, která podporuje psychickou pohodu a řeší klíčové potřeby této cílové skupiny. Na základě rešerše existující literatury, analýzy existujících digitálních intervencí zaměřených na podporu duševního zdraví a pěti hloubkových rozhovorů se studenty a studentkami VŠE byly identifikovány klíčové potřeby. Pro analýzu rozhovorů byla využita tematická analýza. Získané poznatky ukazují, že studenti a studentky často čelí úzkostem, stresu a vyčerpání, což u některých bývá spojeno s tlaky akademického prostředí a nejistotou ohledně budoucnosti. Hlavní identifikované bariéry k podpoře duševního zdraví jsou stigmatizace duševních problémů a omezené kapacity poradenských služeb. Navržená mobilní aplikace zahrnuje klíčové funkce, jako je možnost pravidelného sledování nálad a emocí, vedení deníku, vědecky podložené techniky, včetně kognitivně-behaviorálních cvičení a propojení studentů a studentek se službami akademické psychologické poradny na VŠE. Aplikace byla ověřena formou uživatelského testování, které potvrdilo pozitivní přijetí aplikace mezi studenty a studentkami, kteří ocenili zejména kombinace vědeckých poznatků s praktickými technikami a možnost přívětivého propojení s odborníky na duševní zdraví. Mezi hlavní přínosy navrženého řešení patří zvýšení dostupnosti duševní podpory navzdory identifikovaným bariérám a podpora prevence duševních potíží. Závěry práce zdůrazňují význam digitálních intervencí jako dostupné a flexibilní formy podpory duševního zdraví, která doplňuje tradiční služby. Výsledky práce jsou přínosné pro další vysokoškolské instituce, které hledají alternativní způsoby podpory duševního zdraví u svých studentů a studentek. Diplomová práce navrhuje další rozvoj a výzkum v podobě testování aplikace mezi psychology a psycholožkami akademické psychologické poradny na VŠE. Cílem výzkumu by bylo zkoumat, jak aplikace může podpořit jejich práci, zefektivnit komunikaci se studenty a studentkami a přispět k lepšímu využití jejich kapacit prostřednictvím asynchronní podpory.
Klíčová slova: duševní zdraví; digitální intervence; vysokoškolští studenti; mobilní aplikace; psychologická podpora; UX design
Název práce: Design of a Prototype of a Digital App for Mental Health Support for University Students
Autor(ka) práce: Melničák, Adam
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Zichová, Tereza
Oponenti práce: Yelizarova, Elizabeth
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis addresses the issue of mental health of the students at the University of Economics in Prague (VŠE), where university students face increasing mental health challenges, with existing support at universities often insufficiently addressing their specific needs. The aim of this work was to design a mobile app as a digital intervention that promotes mental wellbeing and addresses the key needs of this target group. Based on a search of existing literature, an analysis of existing digital interventions aimed at promoting mental health and five in-depth interviews with VŠE students, key needs were identified. Thematic analysis was used to analyse the interviews. The findings show the students often face anxiety, stress and exhaustion, which for some tends to be associated with pressures from the academic environment and uncertainty about the future. The main barriers to mental health support identified are the stigma of mental health problems and the limited capacity of counselling services. The proposed mobile app includes key features such as the ability to regularly monitor moods and emotions, journaling, scientifically based techniques including cognitive-behavioural exercises and linking students to the services of the academic psychological counselling centre at VŠE. The app was validated through user testing, which confirmed the positive reception of the app among the students, who particularly appreciated the combination of scientific knowledge with practical techniques and the possibility of a friendly connection with mental health professionals. The main benefits of the proposed solution include increasing access to mental health support despite identified barriers and promoting prevention of mental health problems. The conclusions of the paper highlight the importance of digital interventions as an accessible and flexible form of mental health support that complements traditional services. The findings of this thesis are of benefit to other higher education institutions seeking alternative ways of supporting mental health in their students. The thesis proposes further development and research in the form of testing the application among psychologists of the academic psychological counselling service at the VŠE. The aim of the research would be to investigate how the app can support their work, make communication with the students more effective and contribute to a better use of their capacity through asynchronous support.
Klíčová slova: UX design; mental health; digital intervention; university students; mobile application; psychologic support

Informace o studiu

Studijní program / obor: Informační systémy a technologie/UX výzkum a design
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra multimédií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 23. 5. 2024
Datum podání práce: 1. 12. 2024
Datum obhajoby: 23. 1. 2025
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/86493/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: