Vliv kulturních standardů Číny na obchodní vztahy s Evropskou unií

Název práce: Vliv kulturních standardů Číny na obchodní vztahy s Evropskou unií
Autor(ka) práce: Dostálová, Barbora
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Fojtíková, Lenka
Oponenti práce: Stuchlíková, Zuzana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem této diplomové práce je zjistit, jak specifické kulturní standardy Číny ovlivňují obchodní vztahy s Evropskou unií. Práce kombinuje teoretický přístup s praktickým výzkumem. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu kulturních standardů, konceptům guanxi a mianzi, specifikům čínské obchodní kultury a současné podobě obchodních vztahů mezi EU a Čínou. Praktická část zahrnuje kulturní analýzu podle modelů Geerta Hofstedeho a Trompenaars & Hampden-Turner a dále kvalitativní výzkum realizovaný formou deseti polostrukturovaných rozhovorů s odborníky z praxe. Výsledky výzkumu jsou syntetizovány a diskutovány ve vztahu k teoretickým poznatkům, se zvláštním zaměřením na kulturní faktory, jako jsou budování vztahů, hierarchie, nepřímá komunikace a zachování tváře.
Klíčová slova: obchodní vztahy; kulturní standardy; Čína; Evropská unie; guanxi; mianzi; interkulturní komunikace; kvalitativní výzkum
Název práce: The Influence of Chinese Cultural Standards on Trade Relations with the European Union
Autor(ka) práce: Dostálová, Barbora
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Fojtíková, Lenka
Oponenti práce: Stuchlíková, Zuzana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of this thesis is to examine how specific cultural standards of China influence trade relations with the European Union. The thesis combines a theoretical approach with practical research. The theoretical part focuses on defining the concept of cultural standards, the principles of guanxi and mianzi, the specifics of Chinese business culture, and the current state of trade relations between the EU and China. The practical part includes a cultural analysis based on the models of Geert Hofstede and Trompenaars & Hampden-Turner, as well as qualitative research conducted through ten semi-structured interviews with professionals from practice. The research findings are synthesized and discussed in relation to the theoretical background, with particular attention given to cultural factors such as relationship-building, hierarchy, indirect communication, and face-saving.
Klíčová slova: trade relations; China; European Union; intercultural communication; cultural standards; guanxi; mianzi; qualitative research

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodních ekonomických vztahů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 29. 8. 2024
Datum podání práce: 22. 4. 2025
Datum obhajoby: 2025

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: