Muzejní diplomacie: Vytváření spojení napříč kontinenty

Název práce: Muzejní diplomacie: Vytváření spojení napříč kontinenty
Autor(ka) práce: Potužníková, Sára
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Peterková, Jana
Oponenti práce: Lehmannová, Zuzana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Muzejní instituce se v posledních letech čím dál výrazněji prosazují na mezinárodní scéně a stávají se tak významnými aktéry mezinárodních vztahů. S touto proměnou souvisí i jeden z nově objevujících se trendů, kterým je muzejní franšízing. Diplomová práce dokumentuje a analyzuje nejen motivy vzniku tohoto fenoménu, ale i jeho kulturní přínosy v kontextu muzejních institucí, a to prostřednictvím dvoupřípadové studie zaměřené na americké Guggenheimovo muzeum a francouzské muzeum Louvre. První kapitola se věnuje teoretickým a koncepčním východiskům nezbytným pro další pochopení zkoumané problematiky. Druhá kapitola již podrobně představuje a zkoumá franšízové modely těchto dvou muzejních institucí, přičemž se zaměřuje na motivy jejich vzniku, strategie, přínosy a rizika spojená s tímto fenoménem. Následně třetí kapitola porovnává a shrnuje přístupy obou muzeí ke konceptu muzejního franšízingu a nevynechává ani pohled na jeho úspěchy a rizika. Závěry práce ukazují, že podoba a motivace muzeí expandovat za hranice svého státu se zásadně liší především v závislosti na jejich institucionální povaze.
Klíčová slova: Muzejní franšízing; Guggenheimovo muzeum; Louvre; Muzejní diplomacie; Abú Dhabí; Kulturní diplomacie
Název práce: Museum Diplomacy: Making Connections Across Continents
Autor(ka) práce: Potužníková, Sára
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Peterková, Jana
Oponenti práce: Lehmannová, Zuzana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
In recent years, museum institutions have become more and more prominent on the international scene and have thus become important actors in international relations. One of the emerging trends related to this transformation is museum franchising. This thesis documents and analyses not only the motives behind the emergence of this phenomenon, but also its cultural benefits in the context of museum institutions, through two case studies focusing on the American Guggenheim Museum and the French Louvre Museum. The first chapter is devoted to the theoretical and conceptual background necessary to further understand the issues under investigation. The second chapter already presents and examines in detail the franchise models of these two museum institutions, focusing on the motives for their creation, strategies, benefits and risks associated with this phenomenon. Subsequently, the third chapter compares and summarizes the approaches of the two museums to the concept of museum franchising and does not omit a look at its successes and risks. The conclusions of the thesis show that the form and motivations of museums to expand beyond their national borders differ fundamentally, depending primarily on their institutional nature.
Klíčová slova: Museum Franchising; Abu Dhabi; Guggenheim Museum; Louvre; Museum Diplomacy; Cultural Diplomacy

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní studia a diplomacie
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodních studií a diplomacie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 9. 2. 2024
Datum podání práce: 23. 4. 2025
Datum obhajoby: 29. 5. 2025
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/87421/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: