Právní aspekty autonomních vozidel v právu ČR a vybraných zemí
Název práce: | Právní aspekty autonomních vozidel v právu ČR a vybraných zemí |
---|---|
Autor(ka) práce: | Novotná, Tereza |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Boháček, Martin |
Oponenti práce: | Votava, Tomáš |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | S moderními technologiemi se setkáváme dnes a denně. Bylo by obtížné najít odvětví, kde v poslední době nedošlo k technologickému pokroku. Automatizace a s tím související vytvoření kyberneticko-fyzického prostoru, tj. IoT, spolu s umělou inteligencí představují další vyznané kroky kupředu v oblasti autonomní mobility. Tato diplomová práce se bude zabývat právě autonomními systémy se zaměřím na právní aspekty autonomních vozidel. Zvláštní pozornost bude věnovaná také drážním autonomním vozidlům. Globálním cílem této práce je především analyzovat současný stav právní úpravy provozu silničních a drážních autonomních vozidel v ČR za účelem následně anticipovat vývoj tuzemské právní úpravy do budoucna. Za tímto účelem se obecná část nejprve věnuje vymezení pojmu autonomní vozidlo v právním pojetí, základní klasifikaci umělé inteligence podle stupně automatizace, míry samostatnosti a schopnosti rozhodování. Následně se práce zabývá způsobem klasifikace autonomie jak u silničních, tak u drážních autonomních vozidel, neboť míra autonomie má přímý vliv na určení správného právního základu odpovědnosti z provozu. V závěru obecné části je za využití normativně-deskriptivní metody analyzována právní úprava autonomních vozidel v kontextu České republiky, práva Evropské unie a vybraných zemí. Zvláštní část navazuje na předešlou a nabízí komparaci zmíněných právních rámců. Navíc je práce rozšířena o další empirickou část v podobě kvalitativního výzkumu formou odborného rozhovoru s experty z oddělení nových technologií v dopravě na ministerstvu dopravy, kde autorka absolvovala stáž. Vzhledem k tomu, že se toto oddělení tématem práce přímo zabývá, její výstupy mají jak akademické, tak praktické využití. V rámci de lege lata a úvah de lege ferenda je pak v závěrečné syntéze všech dílčích částí uvedeno doporučení pro budoucí řešení legislativních a institucionální změn, které by mohly usnadnit zavedení bezpečného a efektivního provozu autonomních vozidel v České republice. |
Klíčová slova: | umělá inteligence; autonomní vozidlo; právní úprava; odpovědnost |
Název práce: | Legal aspects of autonomous vehicles in the law of the Czech Republic and in the law of selected countries |
---|---|
Autor(ka) práce: | Novotná, Tereza |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Boháček, Martin |
Oponenti práce: | Votava, Tomáš |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | We face modern technologies on a daily basis. It would be quite challenging to find a single industry where technology has not evolved over the last few years. Automation and the related creation of a cyber-physical space, i.e. IoT combined with artificial intelligence, represent significant advancements in the field of autonomous mobility. This thesis will focus on autonomous systems, with a particular emphasis on the legal aspects of autonomous vehicles. Special attention will also be given to rail autonomous vehicles. The overall objective of this thesis is to analyse the current state of the legal framework for the road and rail operation of autonomous vehicles in the Czech Republic in order to anticipate the development of the Czech legal framework in the future. In order to achieve this objective, the theoretical part first defines the term autonomous vehicle in legal sense, the basic classification of artificial intelligence according to the degree of automation, the degree of autonomy, and the ability of decision-making. Further, the thesis examines the classification of autonomy for both road and rail autonomous vehicles, as the level of autonomy has a direct impact on the determination of the correct legal basis for liability. The theoretical part concludes with an analysis of the legal framework of autonomous vehicles in the context of the Czech Republic, the European Union and selected countries using the normative-descriptive method. The practical part builds on the previous part and offers a legal framework comparison. In addition, the thesis is expanded by another empirical part in the format of qualitative research via interviews with experts from the New Technologies in Transport Department at the Ministry of Transport, where the author completed her internship. As this department is directly involved in the topic, its outputs have both academic and practical applications. As part of the de lege lata and de lege ferenda considerations, the final synthesis of all the parts provides recommendations for future legislative and institutional changes that could promote the implementation of safe and efficient operation of autonomous vehicles in the Czech Republic. |
Klíčová slova: | artificial intelligence; autonomous vehicle; legal framework; liability |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Podnikání a právo |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta mezinárodních vztahů |
Katedra: | Katedra podnikového a evropského práva |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 17. 9. 2024 |
---|---|
Datum podání práce: | 25. 4. 2025 |
Datum obhajoby: | 5. 6. 2025 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/89379/podrobnosti |