Individualizace odpovědnosti v environmentálním diskurzu: Případová studie individuální uhlíkové stopy
Autor(ka) práce:
Kubalová, Františka
Typ práce:
Bakalářská práce
Vedoucí práce:
Lisa, Aleš
Oponenti práce:
-
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Klimatická změna je jednou z nejzávažnějších hrozeb lidstva a je řešena jak na mezinárodní, tak i na individuální úrovni. Růst neoliberálních ideologií v západní společnosti vedl k individualizaci odpovědnosti za environmentální problémy. Vina a odpovědnost za řešení klimatické změny tak spadá na jednotlivce a strukturální, politické a ekonomické příčiny jsou upozaděny. Případem individualizace odpovědnosti je i koncept individuální uhlíkové stopy, která označuje emise jako následky každodenních lidských činností. Právě individuální uhlíková stopa byla poprvé veřejnosti představena mezi lety 2000 a 2008 mediální kampaní Beyond Petroleum ropné společnosti British Petroleum. V této práci jsou zkoumány tři mediální výstupy této kampaně. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem kampaň individualizuje odpovědnost za klimatickou změnu. Využitím kritické diskurzivní analýzy, konkrétně Faircloughova třídimenzionálního modelu, je zkoumán nejen text, ale i širší ideologické rámce individualizace odpovědnosti. Práce dochází k závěru, že diskurz kampaně rámuje klimatickou změnu jako problém individuálního chování a tím přenáší odpovědnost z korporací a systémových struktur na jednotlivce. Analyzované texty posilují hegemonii neoliberalismu a vytvářejí nový diskurz individuální uhlíkové stopy, který přetrvává do současnosti.
Individualisation of responsibility in environmental discourse: Case study of individual carbon footprint
Autor(ka) práce:
Kubalová, Františka
Typ práce:
Bachelor thesis
Vedoucí práce:
Lisa, Aleš
Oponenti práce:
-
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Climate change is one of the most serious threats to mankind and is being addressed both at the international and individual level. The rise of neoliberal ideologies in Western society has led to the individualisation of responsibility for environmental problems. The blame and responsibility for dealing with climate change thus falls on individuals, and the structural, political and economic causes are being neglected. One case of individualisation of responsibility is the concept of individual carbon footprint which describes emissions as consequences of everyday human activities. The individual carbon footprint was first introduced to the public between 2000 and 2008 by the oil company British Petroleum in their media campaign Beyond Petroleum. This paper examines three different media outputs of this campaign. The aim of the paper is to determine how the campaign individualises responsibility for climate change. Using critical discourse analysis, specifically Fairclough´s three-dimensional model, not only the text but also the broader ideological frameworks of individualisation of responsibility are being examined. The thesis concludes that the discourse of this campaign frames climate change as a problem of individual behaviour, thereby shifting responsibility from corporations and systemic structures to individuals. The analysed texts reinforce the hegemony of neoliberalism and create a new discourse of individual carbon footprint which continues to persist to the present day.
Klíčová slova:
Individualisation of responsibility; Carbon footprint; Climate change; Critical discourse analysis; British Petroleum