Role vzdělávací politiky při posilování globální konkurenceschopnosti Norska

Název práce: The Role of Educational Policy in Enhancing Norway's Global Competitiveness
Autor(ka) práce: Pustilnik, Iana
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Černá, Iveta
Oponenti práce: Procházka, Petr
Jazyk práce: English
Abstrakt:
The aim of this thesis is to examine the role of educational policy in enhancing Norway's international competitiveness. In a global knowledge-based economy, developing human capital through education has become an essential criterion for a country's prosperity. The study considers Norway's performance in the Global Competitiveness Index (GCI) and the World Competitiveness Ranking (WCR), with a focus on the influence of education-related variables. A combination of secondary data analysis, reviews of education policies and reforms, and regression models is used to estimate the contribution of education expenditure, tertiary education attainment, skills development, and other education-related factors. The main findings confirm the link between investment in education and Norway's competitiveness. However, in highly developed economies such as Norway, the effect of additional investment is less pronounced and more closely linked to labour market adaptation and readiness for innovation. The thesis concludes that long-term strategic reforms in education strengthen Norway's global position and form the basis for future policies in a knowledge-based economy.
Klíčová slova: Education policy; Norway; Human capital; Global Competitiveness Index (GCI); International competitivenes; World Competitiveness Ranking (WCR); Education reform; Regression analysis
Název práce: Role vzdělávací politiky při posilování globální konkurenceschopnosti Norska
Autor(ka) práce: Pustilnik, Iana
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Černá, Iveta
Oponenti práce: Procházka, Petr
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Cílem této bakalářské práce je zkoumat roli vzdělávací politiky při posilování mezinárodní konkurenceschopnosti Norska. V globální ekonomice založené na znalostech se rozvoj lidského kapitálu prostřednictvím vzdělávání stal důležitým kritériem pro prosperitu země. Práce se zabývá postavením Norska v Indexu globální konkurenceschopnosti (GCI) a ve Světovém žebříčku konkurenceschopnosti (WCR), přičemž se zaměřuje na vliv proměnných souvisejících se vzděláváním. Kombinací analýzy sekundárních dat, přehledu vzdělávacích reforem a politik a regresních modelů je odhadován přínos výdajů na vzdělávání, dosaženého terciárního vzdělání, rozvoje dovedností a dalších vzdělávacích faktorů. Hlavní zjištění potvrzují souvislost mezi investicemi do vzdělávání a konkurenceschopností Norska. Ve vysoce rozvinutých ekonomikách, jako je Norsko, je však efekt dodatečných investic méně výrazný a více souvisí s přizpůsobením trhu práce a připraveností na inovace. Práce dochází k závěru, že dlouhodobé strategické reformy ve vzdělávání výrazně posilují globální postavení Norska a tvoří základ pro budoucí politiku v ekonomice založené na znalostech.
Klíčová slova: Mezinárodní konkurenceschopnost; Norsko; Vzdělávací politika; Lidský kapitál; Index globální konkurenceschopnosti (GCI); Žebříček světové konkurenceschopnosti (WCR); Regresní analýza; Vzdělávací reforma

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodního podnikání

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 12. 6. 2024
Datum podání práce: 25. 4. 2025
Datum obhajoby: 2025

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: