Nákupní záměr a chování spotřebitelů u ekologických a udržitelných produktů z pohledu teorie plánovaného chování
Autor(ka) práce:
Ježková, Marcela
Typ práce:
Diplomová práce
Vedoucí práce:
Novák, Michal
Oponenti práce:
Kincl, Tomáš
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Cílem práce bylo identifikovat a zhodnotit faktory ovlivňující zelený nákupní záměr a následné zelené nákupní chování spotřebitelů za využití teorie plánovaného chování. Všechny proměnné výzkumného modelu jsou kriticky zhodnoceny v literární rešerši, z které vychází stanovené hypotézy. Empirická část práce vychází z kvantitativního dotazníkového šetření, jehož součástí bylo 186 respondentů. Získaná data byla analyzována pomocí Pearsonovy korelace, regresní analýzy, mediační analýzy a doplňkově SEM analýzou. Výsledky potvrdily vliv postoje, subjektivní normy a vnímané kontroly chování na ekologický záměr spotřebitelů. Zároveň vliv záměru na chování. Diskuse a závěr práce navrhují praktická doporučení pro firmy zaměřující se na produkci ekologických produktů.
Klíčová slova:
teorie plánovaného chování; zelený nákupní záměr; spotřebitelské chování
Název práce:
Consumer Purchase Intentions and Behaviors Regarding Eco-Friendly and Sustainable Products: A Theory of Planned Behavior Perspective
Autor(ka) práce:
Ježková, Marcela
Typ práce:
Diploma thesis
Vedoucí práce:
Novák, Michal
Oponenti práce:
Kincl, Tomáš
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
The objective of this thesis is to identify and evaluate the factors influencing consumers' green purchase intention and subsequent green purchasing behavior, utilizing the Theory of Planned Behavior. All variables included in the research model are critically reviewed in the literature section, which serves as the foundation for the formulation of hypotheses. The empirical part of the study is based on a quantitative questionnaire survey, comprising 186 respondents. The collected data were analyzed using Pearson correlation analysis, regression analysis, mediation analysis, and supplementary structural equation modeling (SEM). The results confirmed the influence of attitude, subjective norm, and perceived behavioral control on consumers' green purchase intention, as well as the influence of intention on actual purchasing behavior. The discussion and conclusion sections provide practical recommendations for companies focusing on the production of environmentally sustainable products.
Klíčová slova:
green purchase intention; consumer behavior; Theory of Planned Behavior